درد پروستات می تواند در قسمت های مختلف شکم و لگن شما احساس شود. اگر این اتفاق افتاد، می توانید از درمان های خانگی برای کاهش درد خود استفاده کنید. پروستات غده ای گردویی شکل است که بخشی از دستگاه تناسلی مردانه را تشکیل می دهد. وظیفه اصلی غده پروستات ایجاد مایع اضافی در مجرای ادرار است. ترشح و تولید مایع پروستات برای باروری مردان بسیار مهم است. این غده مجرای ادرار را در گردن مثانه احاطه کرده است.

گردن مثانه محل اتصال مجرای ادرار و مثانه است. مثانه و مجرای ادرار قسمت های پایینی دستگاه ادراری هستند. غده پروستات شامل دو یا چند قسمت یا بخش است که توسط یک لایه بیرونی بافت اپیتلیال احاطه شده است و در جلوی راست روده و زیر مثانه قرار دارد. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می برد. همچنین، در مردان، مجرای ادرار، اسپرم را از طریق آلت تناسلی به خارج از بدن منتقل می کند.

یکی از وظایف اصلی پروستات علاوه بر کار با سایر اندام ها، افزودن مایعات خاص به مایع منی است. اینها مایعاتی هستند که اسپرم را حمل می کنند. رشد پروستات از بدو تولد شروع می شود و دارای دو مرحله اصلی رشد است. در دوران نوجوانی دو برابر می شود و بعد از 25 سال تا حد امکان در زندگی فرد افزایش می یابد.

درد پروستات چیست؟

اگر اختلال پروستات دارید، ممکن است در ناحیه شکم، ران و کمر درد داشته باشید درد ناشی از اختلالات پروستات را می توان در هر جایی از شکم و کشاله ران احساس کرد ممکن است در زیر آلت تناسلی خود، در بیضه ها و در ناحیه پرینه که بین کیسه بیضه و راست روده قرار دارد، درد داشته باشید. همچنین ممکن است درد در ناحیه کمر را تجربه کنید

علائم درد پروستات برای افراد مختلف متفاوت است و می تواند در قسمت های مختلف بدن بروز کند. برای مثال ممکن است یک روز کمردرد و روز دیگر درد بیضه را تجربه کنید.

همچنین ممکن است در هنگام ادرار یا انزال به دلیل مشکلات پروستات درد داشته باشید. مشکلات پروستات، مانند پروستاتیت یا سرطان پروستات، می تواند هر بار که ادرار می کنید باعث درد شود.

چه عواملی باعث درد پروستات می شود؟

سرطان یا التهاب پروستات شایع ترین علت درد پروستات است. پروستاتیت یک عفونت باکتریایی شایع پروستات است. اگر این بیماری را دارید، ممکن است هنگام ادرار یا مدفوع درد داشته باشید.

پروستاتیت همچنین می تواند ناشی از آسیب مستقیم به پروستات باشد که در نهایت می تواند منجر به تورم و تحریک پروستات شود.

سرطان پروستات نیز می تواند باعث درد شود. اگرچه درد ناشی از سرطان پروستات شدیدتر از پروستاتیت است، اما می تواند یکی از علائم اولیه سرطان پروستات باشد. از آنجایی که غده پروستات در نزدیکی مثانه و مجرای ادرار قرار دارد، ممکن است هنگام ادرار کردن دچار سوزش یا درد شوید.

چه داروهایی به کاهش درد پروستات کمک می کند؟

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAID ها می توانند درد را تسکین دهند. NSAID های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن مسکن های موثری هستند. برای کاهش درد و التهاب نیز می توانید آسپرین مصرف کنید. مقداری مسکن از داروخانه محل خود تهیه کنید و هنگام استفاده از آنها، دستورالعمل های روی بسته بندی را دنبال کرده و به درستی از آنها استفاده کنید. مصرف این داروها می تواند به تسکین درد کمک کند.

اگر احساس می کنید که این داروها به تسکین درد شما کمک نمی کنند، ممکن است پزشک NSAID های قوی تری را تجویز کند.

آنتی بیوتیک ها از عفونت جلوگیری می کنند و به تسکین درد پروستات کمک می کنند. اگر غده پروستات عفونی شده باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. آنتی بیوتیک ها را طبق دستور مصرف کنید و تا رفع عفونت ادامه دهید. مصرف این داروها می تواند به کاهش درد و بهبود علائم کمک کند.

چگونه درد پروستات را در خانه تسکین دهیم؟ برای درمان دردهای پروستات با دکتر کیوان آقامحمدپور تماس بگیرید.


حمام گرم یا کیسه حرارتی نیز می تواند درد را تسکین دهد. گرما می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. برای تسکین درد پروستات، می توانید در یک حمام آب گرم بنشینید یا روی کیسه آب گرم یا کیسه حرارتی بنشینید. می تواند به کاهش درد کمک کند.

اگر نشستن برای شما دردناک است، از بالش دونات یا بالش بادی استفاده کنید. اگر پروستات بزرگ یا متورم دارید، نشستن ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد. اگر استفاده از این وسایل برای بهتر بودن شما مناسب است، می توانید در حین انجام فعالیت های روزانه و حتی رانندگی از آنها استفاده کنید.

درد و استرس را با تکنیک های آرام سازی یا مدیتیشن و ورزش منظم کاهش دهید. نشان داده شده است که استرس و اضطراب علائم پروستات را تشدید می کند. می توانید از تنفس عمیق یا مدیتیشن برای آرام کردن ذهن و بدن خود استفاده کنید. همچنین سعی کنید حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید تا استرس را کاهش دهید.

شما نیازی به انجام ورزش های سنگین ندارید. حتی 30 دقیقه پیاده روی آهسته یا دویدن می تواند علائم اختلالات پزشکی و درد پروستات را کاهش دهد.

چه غذاهایی برای تسکین درد پروستات مفید هستند؟

میوه ها و سبزیجات برای درمان پروستات مفید هستند. سبزیجات سبز روشن مانند بروکلی، کلم و کلم پیچ سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند که می توانند رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و به کاهش التهاب کمک کنند.

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است. این ماده یک آنتی اکسیدان قوی است و برای سلامت پروستات مفید است. انواع توت ها مانند توت فرنگی، زغال اخته و تمشک نیز سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند سلامت مثانه را تقویت کنند. می توانید میوه را به وعده های غذایی خود اضافه کنید یا به عنوان یک میان وعده سبک میل کنید.

ماهی های آب سرد بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا چربی های مورد نیاز بدنتان تامین شود. ماهی های آب سرد شامل سالمون، ساردین و قزل آلا هستند. این غذاها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این روغن ها چربی های مفیدی هستند و می توانند از التهاب جلوگیری کنند. حداقل یک بار در هفته، می توانید غذاهای دریایی سالم بخورید تا به بدن خود کمک کنید اسیدهای چرب کافی دریافت کند و از سلامت پروستات حمایت کند.