سندروم کوبیدن هیپ به دلیل حرکت تاندون ها روی سطح اطراف مفصل، لق شدن و کوبیدن باسن رخ می دهد. دو تاندون اصلی در مفصل ران نقش مهمی در این امر دارند. یکی از این تاندون ها باند ایلیوتیبیال نام دارد که نقش مهمی در خم شدن مفصل ران دارد.

این نوار در سطح خارجی مفصل ران قرار دارد و هنگامی که خم و راست می شود، روی تروکانتر بزرگتر (برآمدگی استخوانی بزرگی که در سطح خارجی و تحتانی استخوان ران قرار دارد) حرکت می کند.

در برخی از افراد، نوار ایلیوتیبیال یک حرکت ناگهانی و ناگهانی در تاج تروکانتر دارد که پس از این نوع حرکت باسن صدایی ایجاد می‌کند. خم شدن باسن در این حالت عمدتاً به دلیل تغییر وضعیت لگن از حالت خمیده به حالت مستقیم و حرکت تاندون در پشت، بالای تروکانتر رخ می دهد.

برخی افراد به اشتباه این روش کج شدن لگن را دررفتگی مفصل ران می دانند. گاهی اوقات هنگام انجام حرکات ناگهانی، بیمار احساس می کند که مفصل ران او به طور ناگهانی موقعیت خود را تغییر می دهد. همانطور که گفته شد، این احساس تغییر محل مفصل ران به دلیل حرکت فنری تاندون روی ستون فقرات تروکانتر رخ می دهد.

در صورت ادامه این عمل پرش باعث التهاب و تورم بورس تروکانتر شده و در نتیجه بیمار در ناحیه بیرونی لگن خود دچار درد می شود. برای درمان درد لگن به ارتوپد لگن، دکتر مهرداد منصوری مراجعه نمایید.


یکی دیگر از علائم خم شدن مفصل ران، فشرده شدن تاندون عضله مفصلی در جلوی مفصل ران است. این تاندون از برجستگی های زیر عبور می کند:

پل ایلیوپکتینیال در انتهای قدامی لگن قرار دارد

کیف باسن

برجستگی تروکانتر کوچکتر

حرکات مفاصل ران و ران باعث تحریک این تاندون و حرکت آن در امتداد این لبه ها می شود. گاهی اوقات این حرکت با جهش همراه است که باعث احساس صدا و ترق ترق از مفصل ران می شود.

درمان کف لگن

اگر در حین پرونیشن لگن در ناحیه لگن احساس درد نمی کنید، نگران نباشید، به طور کلی پروناسیون مفصل مشکل خاصی ایجاد نمی کند. شما باید فعالیت بدنی و شدت آن را در حین ایجاد صداهای لگنی یا سایر صداهای مفصلی تغییر دهید تا فشار بی مورد روی ناحیه مورد نظر کاهش یابد. تغییر و کاهش استرس حرکتی روی مفاصل به جلوگیری از ساییده شدن تاندون ها به لبه های استخوان کمک می کند و همچنین علائم بیماری را کاهش می دهد.

اگر مشکل ادامه داشت، می توانید با مراجعه به متخصص علت را پیدا کنید. علاوه بر این با انجام فعالیت ها و ورزش های خاص زیر نظر فیزیوتراپیست می توان علائم بیماری را تا حد زیادی کاهش داد.

اگر صدای کف لگن همراه با درد باشد، باید به جراح ارتوپد مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای درمان این عارضه را انجام دهد.

روش های درمان صداهای لگنی

معمولاً اولین قدم در درمان این عارضه کاهش یا تغییر موقت فعالیت‌های بدنی است که باعث ایجاد صدا و درد می‌شود.

تقویت و افزایش انعطاف تاندون از طریق تمرینات کششی مناسب. این تکنیک یک راه حل موثر برای درمان درد لگن است که باید زیر نظر یک فیزیوتراپ با تجربه انجام شود.

برای تسکین درد می توان با تجویز پزشک از داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی استفاده کرد.

در مواردی که تشخیص توسط پزشک انجام شده باشد، ممکن است از تزریق کورتیکواستروئید برای تسکین درد استفاده شود.

معمولا برای درمان این عارضه جراحی انجام نمی شود و با روش های غیر تهاجمی می توان این عارضه را مدیریت کرد.