داشتن سقفی بالای سر این روزها برای بسیاری از ما آرزوست. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که سقف سر شما از چه ماده ای ساخته شده است؟ روش های سنتی قدیمی سقف ها جای خود را به روش های جدید داده است. امروزه استفاده از سقف های کامپوزیت در بسیاری از پروژه ها رواج دارد. سقف های کامپوزیت به چند دسته مختلف تقسیم می شوند. سقف فولادی به عنوان یکی از محبوب ترین ها شناخته می شود. در این مقاله تفاوت بین ذخیره سازی فولاد و ذخیره سازی کامپوزیت سنتی را بررسی خواهیم کرد. در آینده با ما همراه باشید.

سقف کامپوزیت چیست؟

قبل از بررسی تفاوت‌های عرشه فولادی و کامپوزیت، مهم است که با آنها آشنا شوید. فولاد و بتن دو گزینه اصلی برای ساخت سقف عرشه فولادی ساختمان های مختلف در نظر گرفته می شوند. هر کدام از آنها نقاط قوت و ضعف خاصی دارند. حال تصور کنید که نوع جدیدی از سقف داریم که حاصل ترکیب فولاد و بتن است. سقف کامپوزیت دقیقاً همین ویژگی است. این نوع سقف از ترکیب فولاد و بتن ساخته می شود و از این رو نه تنها ویژگی های مثبت آنها را در بر می گیرد، بلکه نقاط ضعف آنها را نیز تا حد زیادی پوشش می دهد.

مهمترین اجزای سقف کامپوزیت عبارتند از:

• خنده

• تقویت حرارتی

• بتن

اجرای این سقف چندان دشوار نیست. اول از همه، تیرهای اصلی در موقعیت صحیح قرار می گیرند. سپس فرآیند بتن ریزی انجام می شود. آرماتور حرارتی در بتن تعبیه شده و آستانه تحمل بتن برای ترک خوردگی را افزایش می دهد. البته در اجرای این سقف ها از اجزای دیگری مانند خرپا یا گلمیخ نیز استفاده می شود.

انواع مونتاژ سقف

به طور کلی انواع سقف های پونی کامپوزیت به 4 نوع زیر تقسیم می شوند:

1. سقف کامپوزیت ساده

آنچه در بالا به عنوان تعریف سقف مرکب ارائه کردیم در واقع نمایانگر ویژگی های یک سقف کامپوزیت ساده است. این نوع سقف از تخته های چوبی، تیرهای فولادی و بتن تشکیل شده است. این سقف ها سبک هستند. در ساخت آن از بتن معمولی استفاده می شود. علاوه بر این می توان از فضای خالی بین تیر و بتن خطوط تاسیسات مکانیکی و الکتریکی کشید.

سقف های کامپوزیت اغلب در کاربردهای صنعتی استفاده می شود. اگر می خواهید از آن به عنوان یک ساختمان مسکونی استفاده کنید، برای استفاده از آن باید از شمع استفاده کنید که نیاز به زمان و هزینه زیادی دارد.

2. سقف کامپوزیت کرومیت

سقف کرومیت از تیرهای فلزی با نشیمن باز ساخته شده است. امکان اجرای این نوع سقف شمع نیز وجود دارد. زیرا تیرها به صورت عمودی نصب می شوند. در نتیجه وزن بتن را تحمل می کنند. ریختن بتن با کمک ارتعاش مصنوعی انجام می شود. بنابراین، تمام دهانه های سقف کاملاً پوشیده شده است.

یکی دیگر از بخش های مهم سقف کرومی بلوک ها هستند. برای این سقف می توانید از بلوک های بتنی، پلی استایرن و گل استفاده کنید. البته نباید فراموش کرد که بلوک های پلی استایرن با وجود سبکی، امکانات بهتری را ارائه می دهند. به طور کلی سقف کرومیت سبک تر و ارزان تر از سقف کامپوزیت معمولی است.

3. سقف کامپوزیت روفیکس

کارشناسان این نوع سقف را به عنوان دال بتنی تخت نیز می شناسند. برای ساخت سقف کامپوزیت روفیکس از قالب فلزی استفاده شده است. در ساخت این نوع سقف ها میزان فولاد مصرفی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در نتیجه وزن کمی دارد. استفاده از سقف کامپوزیت بسیار ساده است. البته نباید فراموش کرد که هزینه اجرای سقف روفیکس نسبت به سقف های معمولی کروم و کامپوزیت بیشتر است. در عین حال با توجه به اینکه برای ساخت سقف از قالب های فلزی استفاده می شود سرعت اجرای آن افزایش می یابد.

4. سقف سکوی فولادی

قبل از اینکه تفاوت سقف فلزی و سقف کامپوزیت را بررسی کنید، همیشه باید به یاد داشته باشید که سقف فلزی در واقع زیرمجموعه ای از سقف کامپوزیت است. مهمترین تفاوت عرشه فولادی و کامپوزیت این است که به جای تخته سه لا از صفحات فولادی استفاده می شود. ارتباط بین ورق های فولادی، بتن و میلگرد با استفاده از میخ برقرار می شود. هزینه سقف فلزی در مقایسه با سقف مرکب معمولی بالا است. اما در همان مقیاس، خواص فیزیکی خوبی دارد.

6 تفاوت بین عرشه فولادی و کامپوزیت

اکنون که با انواع سقف های کامپوزیت آشنا شدیم، مهم است که تفاوت کفپوش فولادی و کامپوزیت را در نظر بگیریم. از جمله مهم ترین جنبه هایی که در این زمینه باید بدانیم، می توان موارد زیر را برجسته کرد.

1. وزن سقف

اولین چیزی که در زمینه عملکرد سقف برای محاسبات مهندسی باید در نظر گرفت وزن سقف است. وزن سقف به عنوان یک بار استاتیک به سازه اعمال می شود. بنابراین مدیریت صحیح آن ضروری است. سقف فولادی نسبت به سازه سنتی وزن کمتری دارد. به این ترتیب سقف فولادی سقف سبک تری ایجاد می کند. قابل ذکر است که به ازای هر متر مربع سقف فولادی، وزن سازه حدود 50 کیلوگرم کاهش می یابد.

2. زمان اجرای سقف

سقف های آهنی راه راه کف فولادی وزن سبکی دارند، بنابراین جابجایی آنها آسان است. به همین دلیل زمان ساخت این نوع سقف بسیار کمتر از سقف مرکب معمولی است. سرعت اجرای پروژه های عمرانی بسیار مهم است. صاحبان پروژه باید هر روز هزینه های زیادی را متحمل شوند. از این رو می خواهند زمان اجرای پروژه را به هر وسیله ای کاهش دهند تا در هزینه ها صرفه جویی شود.

3. نحوه اجرای شیفت

مهم ترین تفاوت عرشه فولادی و کامپوزیت در روش اجرا مربوط به قالب گیری است. سقف مرکب معمولی با استفاده از روش تخته کاب ساخته می شود. برای این منظور فاصله بین تیرهای ثانویه به کمک چهار سنبه پر می شود. سپس تقویت کننده روی سطح فرم ها اعمال می شود. مش تقویت کننده سقف مرکب سنتی دارای شبکه کوچکتری نسبت به عرشه فولادی است.

در نتیجه باید میلگرد گرم بیشتری مصرف شود. پس از آرماتور، بتن ریخته می شود. معمولاً با حداکثر ضخامت 12 سانتی متر ساخته می شود.

در سقف فلزی ابتدا ورق های فلزی ذوزنقه ای شکل در فاصله بین تیرها قرار می گیرند. پس از آن با استفاده از گلمیخ رابطه بین آنها برقرار می شود. پس از آن نوبت به آرماتوربندی و بتن ریزی مشابه سیستم معمول سقف های مرکب می رسد.

4. مقاومت در برابر آتش

سقف های عرشه فولادی نسبت به سقف های کامپوزیت در برابر آتش مقاوم تر هستند. دلیل این امر این است که ورق فولادی در مقایسه با تخته نسوز مقاومت بالاتری دارد.

5. مقدار مصالح استفاده شده برای اجرای سقف

یکی دیگر از مواردی که مالکان روی آن بسیار حساس هستند، میزان مصالح مصرفی در پروژه های ساختمانی است. با انتخاب سقف عرشه فولادی، تیرهای فرعی و بتن ریزی کمتری در مقایسه با سقف مرکب معمولی مورد نیاز است. به همین دلیل در بسیاری از موارد برای کاهش هزینه اجرای سقف، سقف عرشه فولادی ترجیح داده می شود.

به عنوان مثال فاصله تیرهای دوم در سقف مرکب حدود 90 سانتی متر است. در ضمن این فاصله روی سقف عرشه فلزی تا 3 متر قابل افزایش است. همچنین ضخامت بتن ریخته شده بر روی سقف لایه فلزی در مقایسه با سقف کامپوزیت حدود 2 سانتی متر کمتر است.

6. مقاومت لرزه ای

تفاوت بین عرشه فولادی و کامپوزیت به میزان مواد مصرفی و صرفه جویی در هزینه محدود نمی شود. بلکه از نقطه نظر مقاومت در برابر پدیده هایی مانند زلزله، تفاوت آنها نیز قابل بحث است. زلزله باعث ایجاد ارتعاش در تمام عناصر ساختمان می شود. در حالت ارتعاش سازه علاوه بر بارهای استاتیکی تحت بارهای دینامیکی نیز قرار می گیرد.