ابزارهای ویژه صنعت زیرساخت برای سیستم های کنترل و اتوماسیون شامل ابزارهای تخصصی مانند کنترل کننده های جریان است. سنسور گاز جریان سنج تنظیم کننده فشار با این ابزار ژنراتور، پمپ، راکتور آزمایشگاهی و غیره. امکان اندازه گیری، انتقال، ثبت، نمایش و کنترل با دقت کامل پارامترهای فیزیکی از اهمیت بالایی در صنایع تخصصی مانند فشار، دما، سطح مایع و جریان در طول فرآیند تولید را فراهم می کند. با الکتنو همراه باشید.

مقدمه ای بر ابزار دقیق

ابزار دقیق را می توان به طور کلی بر اساس نوع عملکرد ابزار و ابزار به دو بخش اصلی تقسیم کرد. به عنوان مثال، دستگاه هایی که وظیفه نظارت بر فشار، دما، رطوبت یا سطح را دارند، دستگاه های کنترلی نامیده می شوند و به طور مشابه دستگاه هایی که این مقادیر خاص، نشانگرها یا نمایشگرها را نمایش می دهند و همچنین دستگاه هایی که وظیفه انتقال اطلاعات در مورد مقادیر را دارند. به شکل سیگنال های استاندارد فرستنده می گویند.

ابزارهای دقیق را می توان از نظر پارامترهایی که ابزار باید عملیات یا فرآیندی را بر روی فرآیند خود انجام دهد نیز طبقه بندی کرد. به عنوان مثال، بخش هایی از ابزار که با مواردی مانند دما، فشار یا جریان سروکار دارند، مانند سنسور دما، کنترل کننده دما و دماسنج یا نمایشگر دما، فلومتر یا اندازه گیری جریان مایع و کنترل جریان یا انتقال مقدار جریان، ابزار اندازه گیری و کنترل با ابزاری با دقت بالا برای اندازه گیری فشار، سطح یا ابزاری برای اندازه گیری سطح مواد داخل مخزن و همچنین انجام فرآیند کنترل دقیق آنها یا رطوبت سنج، ابزار اندازه گیری سرعت و غیره.

تقسیم به ابزار دقیق و کنترل

ابزار دقیق برق صنعتی در واقع شاخه ای از مهندسی کنترل است که با عمل بسیار مهم کنترل مقادیر فیزیکی با استفاده از گیج و ابزار دقیق سروکار دارد. بخش تخصصی ابزار ارتباط بسیار نزدیک و قابل توجهی با زمینه های الکتریکی و الکترونیکی دارد زیرا یک سنسور الکتریکی است. ابزار دقیق در طراحی و کنترل سیستم های صنعتی مانند سنسورها، فرستنده ها، گیج ها و کنترل کننده ها تخصص دارد.


انواع تجهیزات ابزار دقیق در حال آزمایش هستند

فرستنده

فرستنده ها به طور کلی به تجهیزاتی گفته می شود که مسئول اندازه گیری، تقویت و تبدیل سیگنال ها در یک سری از فرآیندها هستند. به طور کلی فرستنده ها تجهیزاتی هستند که کاربردهای زیادی در فرآیندهای صنعتی بزرگ دارند. زیرا فاصله فرستنده ها نسبت به اتاق های کنترل صنعتی بسیار زیاد است و تنها استفاده از فرستنده در این شرایط امکان پذیر و منطقی است.

ساختمان فرستنده

به طور کلی فرستنده ها دارای سه بخش اساسی هستند: مبدل، سنسور و تقویت کننده. ترانسمیترها در انواع مختلفی مانند پنوماتیک و برقی ساخته و عرضه می شوند. خروجی ترانسمیترهای نوع الکتریکی می تواند بین 4 تا 20 میلی آمپر و فرستنده های پنوماتیکی بین 3 تا 15 psi بسته به تغییرات در مقادیر ورودی باشد. برای کالیبره یا کالیبره کردن فرستنده ها طبق دستورالعمل سازنده، خروجی را با معرفی ورودی های خاص تنظیم می کنیم.

کاربرد فرستنده

فرستنده ها دستگاه های صنعتی هستند که در صنایع مختلف کاربردهای مختلفی دارند. امروزه در انواع سیستم هایی که نیاز به اتوماسیون صنعتی دارند از جمله پتروشیمی، نفت، گاز، فولاد، ریخته گری، مهندسی پزشکی، پزشکی و سیمان به طور گسترده استفاده می شود. مهمترین و اولیه ترین کاربرد این قطعات و دستگاه ها، تجزیه و تحلیل عملکرد سیستم و ارائه بازخورد در مورد ساختار و رفتار لازم برای اطلاع کنترل کننده سیستم از وضعیت عملکرد آن و تنظیم آن بر اساس آن است. وضعیت.

سنسور

حسگرها ابزارها و ابزارهایی هستند که در تمام ابزارهای اندازه‌گیری وجود دارند و در واقع وظیفه تبدیل کمیت‌های فیزیکی به سیگنال‌های الکتریکی در دستگاه‌های الکترونیکی یا تبدیل کمیت‌های فیزیکی به سیگنال‌های پنوماتیک در ابزارهای بادی را بر عهده دارند. انواع مختلف ابزار اندازه گیری دارای سنسورهایی از انواع مختلف هستند که مقادیری مانند فشار، دما، جریان و غیره را اندازه گیری می کنند. با دقت بالا این سنسورها بسته به نوع عملکرد و کاربرد، خروجی های مختلفی مانند تغییر ظرفیت خازن، تغییر مقاومت الکتریکی و تغییر جریان دارند. البته سنسورها کاربردهایی از جمله تشخیص حضور یا عدم حضور دارند، مانند سنسورهای نوری، سنسورهای دما مانند انواع RTD و ترموکوپل و همچنین سنسورهای دمای سیلیکونی.

مبدل

مبدل وسیله ای است که سیگنال فیزیکی دریافتی از سنسور را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند، به این معنی که اگر سنسور فشار با یک کلید همراه باشد، پارامتر فشار با دقت مورد نظر اندازه گیری می شود و مقدار به دست آمده به آن ارسال می شود معکوس کننده. ، پس از اینکه مبدل آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند که می تواند از طریق سیم منتقل شود. بنابراین خروجی مبدل همیشه یک سیگنال الکتریکی است که در انتهای خط قادر به تغییر پارامترهای الکتریکی و مشخصه هایی مانند جریان، ولتاژ و فرکانس تبدیل شده از پارامترهای فیزیکی به الکتریکی می باشد. به عنوان مثال دمای اندازه گیری شده تبدیل به یک سیگنال قوی می شود، بنابراین در مرحله بعد به دستگاه سوئیچینگ منتقل می شود و سپس وارد مدار الکترونیکی خاصی می شود. مبدل ها به عنوان یک دستگاه مهم در سیستم های اتوماسیون الکتریکی صنعتی شناخته می شوند که با کمک متخصصان و تکنسین ها می توانند پارامترهای شبکه برق را آزمایش کرده و با استفاده از فرستنده های مورد استفاده برای ورودی تجهیزات، آنها را به سیگنال های استاندارد تبدیل کنند. و سیستم های PLC و SCADA استفاده شده را نشان دهید.

تظاهرات

برای نمایش مقادیر پارامترهای اندازه گیری شده با ابزار دقیق، باید از نمایشگرهای پارامترهای ورودی بر اساس استانداردهای مهندسی استفاده شود. به عنوان مثال برای نمایش مقدار دمای اندازه گیری شده توسط سنسور یا مقدار فشار سنسور باید از نمایشگرهایی استفاده کرد که ورودی های استاندارد مانند ولتاژ 0-10 ولت، 4-20 میلی آمپر یا نوع مشابهی از سنسور را می پذیرند.

هفته

مرحله اساسی بعد از اندازه گیری مرحله کنترل است، به عنوان مثال شما به عنوان یک تکنسین یا حرفه ای در یک کار صنعتی می خواهید دمای مخزن آب را کنترل کنید، ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای این فرآیند به شرح زیر است: کنترل کننده، کنترل کننده شیر و درجه حرارت. فرستنده ای که میزان توان گرمایشی را کنترل می کند، می تواند دمای شعله باشد که وظیفه کنترل گاز ورودی را بر عهده دارد یا برق تامین شده می تواند به دلیل دمای بخار باشد که دوباره جریان را کنترل می کند. واردات از چین


آخرین

همانطور که از نام آن پیداست، مرحله نهایی هر فرآیند و فرآیند کنترل صنعتی توسط عنصر نهایی انجام می شود که در فرآیندها و وظایف متفاوت از اهداف این عنصر نهایی متفاوت است. در یک فرآیند عنصر نهایی اساساً یک شیر کنترل است، در فرآیندی دیگر این دستگاه یک موتور الکتریکی و در فرآیندی دیگر جک پنوماتیک یا هیدرولیک و غیره است. اپراتورها باید برابر با آخرین عنصر باشند. تصمیمات اتخاذ شده توسط کنترلر توسط عنصر نهایی اجرا می شود. این عنصر آخرین عضو هر حلقه فرآیند کنترل است. در طی فرآیندهای شیمیایی، معمولا آخرین عنصر کنترلی شیر است. از طریق عنصر دوم، دستورات کنترلی را می توان به عنصری تبدیل کرد که بر کل سیستم تأثیر می گذارد.