یکی از رایج ترین فیلترهای مورد استفاده در دستگاه های تصفیه آب، فیلتر محافظ ممبران می باشد. فیلتر در واقع یک فیلتر الیافی است که معمولاً دقت 1 یا 5 میکرون دارد. عملکرد این فیلتر به این صورت است که اگر فیلترهای پیش تمیز کننده (مرحله 1، 2 و 3) نتوانند ذرات معلق را به خوبی حذف کنند یا فیلترهای دوم و سوم ذرات کربن را حذف کنند، این فیلتر به کمک غشا می آید و اجازه ورود به غشا را نمی دهد. به همین دلیل به این فیلتر محافظ ممبران یا محافظ ممبران می گویند که غشا را از آسیب محافظت می کند. در برخی از دستگاه های تصفیه آب این فیلتر در قسمت جلو نصب می شود. تصویر زیر مربوط به دستگاه تصفیه آب Tankpac می باشد.

کجا باید از فیلتر غشایی محافظ استفاده کرد؟

فیلتر محافظ ممبران هیچ تاثیر مستقیمی بر تصفیه آب ندارد، وظیفه آن جلوگیری از ورود ذرات معلق به غشا است. وجود فیلتر ممبران محافظ در دستگاه تصفیه آب خانگی الزامی نیست، اما در صورت وجود و نصب قطعاً عمر این فیلتر ممبران (مرحله چهارم) به خصوص در مناطق کم آب و همچنین افراد بهتر خواهد بود. . . استفاده از فیلترهای بی کیفیت بنابراین، این فیلتر در مناطقی که کیفیت آب آشامیدنی نامناسبی دارند بیشترین تاثیر را دارد. البته کیفیت پایین در اینجا به معنای کیفیت پایین نسبت به قطعات معلق و گل است.


چه کسی به فیلتر غشایی محافظ نیاز دارد؟

اگر از فیلترهای باکیفیت استفاده می کنید و تعویض اولیه فیلتر (کربن زدایی) را انجام می دهید و آب لوله کشی منطقه شما از کیفیت خوبی برخوردار است و گل و لای زیادی ندارد، نیازی به فیلتر غشایی محافظ ندارید.

فیلتر غشایی محافظ چه ویژگی ها و کیفیتی باید داشته باشد؟

فیلتر محافظ ممبران دارای ویژگی های متنوعی است و بهتر است در هنگام خرید به آنها توجه شود

1- بهتر است فیلتر غشایی محافظ دارای محفظه شفاف باشد تا از داخل آن دیده شود. از آنجایی که این فیلتر ذرات معلق را از آب گرفته و روی سطح خود نگه می دارد، بهتر است بدنه شفافی مانند فیلتر تصفیه آب شماره 1 داشته باشید و هر زمان که متوجه کثیف شدن لایه داخلی فیلتر شدید بهتر است. برای جایگزینی غشای محافظ البته اگر دستگاه شما در مکانی با نور زیاد یا آفتاب و فضای باز است، بهتر است سطح فیلتر را با چیزی بپوشانید تا از تشکیل جلبک جلوگیری شود تا نور به آن نفوذ نکند.

2- بهتر است فیلتر محافظ ممبران 1 میکرون دقت داشته باشد تا عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. فیلتر 5 میکرونی قبلاً در مرحله 1 استفاده شده بود.

3- مدل های تایوانی و وارداتی بهتر کار می کنند و فکر کنم این نوع فیلتر در ایران تولید نمی شود.

زمان تعویض فیلتر محافظ

فیلتر ممبران مانند دیگر فیلترهای آب خانگی عمر مفیدی دارد. عمر مفید این فیلتر مستقل از زمان است و تا زمانی که آلودگی بیش از حد نداشته باشد می توان از آن استفاده کرد. در تصویر زیر فیلتر محافظی را مشاهده می کنید که تیره شده و اکنون زمان تعویض آن فرا رسیده است. این تاریکی ناشی از کربن های فیلتر دوم و سوم است. شاید جنس فیلتر دوم و سوم کیفیت خوبی نداشته یا فیلترها طبق قوانین تعویض نشده اند. برای تهیه این فیلتر با آبان شیمی پالایش تماس بگیرید.


آیا فیلتر محافظ Memiron را می توان در جای دیگری مانند فیلتر یخچال استفاده کرد؟

بله، در جایی که می خواهید ذرات بسیار ریز و معلق را حذف کنید، می توانید به راحتی از این نوع فیلتر استفاده کنید. علاوه بر این فیلتر، در صورتی که قصد استفاده از آن را برای تبرید دارید، از نظر فنی فیلتر کربن فعال یا فیلتر مبرد ضروری است.