مراجعین با شکایات مختلف از تغییر رنگ دندان و سابقه متفاوت علل تغییر رنگ دندان به دندانپزشکان و متخصصین ترمیمی و زیبایی مراجعه می کنند. آنها به دنبال راه حلی برای بهبود یا از بین بردن تغییر رنگ دندان ها هستند. بهترین، رایج ترین و ساده ترین راه برای حل این مشکل سفید کردن دندان است که در این مقاله به طور کامل به آن پرداخته شده است.

بلیچینگ دندان چیست؟

همانطور که گفته شد، سفید کردن دندان ساده ترین، رایج ترین، محافظه کارانه ترین و مقرون به صرفه ترین روش برای بهبود لبخند است. سفید کردن دندان به این روش درمانی است که برای از بین بردن تیرگی و رنگدانه هایی که به مرور زمان ایجاد می شود (و توسط رنگدانه هایی مانند چای، قهوه، نوشیدنی های رنگی و حتی ادویه ها ایجاد می شود) استفاده می شود. با کمک ژل های سفید کننده و سفید کننده می توان حتی مقداری پلاک ژنتیکی را با تمیز کردن دندان ها از بین برد و ظاهر دندان ها زیباتر می شود.

دلایل تغییر رنگ دندان چیست؟

از آنجایی که برخی از تغییر رنگ ها بهتر و بیشتر به فرآیند سفید کردن یا سفید کردن دندان پاسخ می دهند، ابتدا باید دلیل تغییر رنگ دندان در افراد مستعد سفید کردن دندان مشخص شود. بنابراین، علل تغییر رنگ باید به دقت ارزیابی شود تا میزان و درجه لازم برای سفید شدن یا سفید شدن و بهبود رنگ دندان پیش بینی شود.

علل تغییر رنگ دندان به طور کلی به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم می شوند. (دسته اول تغییر رنگ با منشا خارج دندانی، دسته دوم با منشا داخل دندانی است).

1. تغییر رنگ دندان در اثر عوامل خارج از دندان

عوامل خارجی که می توانند رنگ دندان ها را تغییر دهند عبارتند از رنگ های موجود در غذاها و نوشیدنی ها مانند چای، قهوه، افزودنی های غذایی.

عامل دیگر مصرف سیگار و تنباکو است. زیرا استفاده مداوم از این مواد تغییر رنگ را عمیق تر و عمیق تر می کند.

دلیل دیگر ممکن است عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد که باعث تجمع جرم و پلاک روی دندان می شود.

ذکر این نکته ضروری است که عوامل خارجی در ابتدا سطحی و کم رنگ هستند. بنابراین، آنها را می توان با روش معمول بروساژ حذف کرد. اما با پیشرفت فرآیند، تیره‌تر و پایدارتر می‌شوند و به روش‌های پیچیده‌تری برای حذف آنها نیاز دارند.

سفید کردن دندان ها می تواند به راحتی این تغییر رنگ ها را از بین ببرد. به طور کلی، بلیچینگ تاثیر پایدارتری در تغییر رنگ خارجی دارد (به ویژه برای رفع تغییر رنگ ناشی از چای، قهوه و سیگار).

2. رنگ آمیزی های ناشی از عوامل درونی

عوامل داخلی در تغییر رنگ دندان مستقیماً بر ترکیب عاج و مینای دندان تأثیر می‌گذارند و برداشتن آنها از عوامل خارجی دشوارتر است. به طور کلی تغییر رنگ داخلی دندان به دو صورت ممکن است رخ دهد:

زیر دندان: برای مثال، قرار گرفتن در معرض فلوراید اضافی یا آنتی بیوتیک تتراسایکلین

هنگامی که دندان کامل شد: مانند تغییر رنگ داخلی به دلیل پوسیدگی دندان، برخی از انواع ترمیم، پالپ مرده (مشکلات کانال ریشه) و ضربه به دندان.

سایش دندان

یکی از علل شایع تغییر رنگ داخلی دندان، افزایش سن و زردی ثانویه عاج است، از سوی دیگر، دندان ها به مرور زمان فرسوده می شوند و در نتیجه دندان ها زرد می شوند. لکه های ناشی از سایش دندان معمولا با سفید کردن دندان پاک نمی شوند.


مصرف دارو

تغییر رنگ ناشی از دارو می تواند قبل یا بعد از شکل گیری کامل دندان رخ دهد. در کلسیفیکاسیون دندان، تتراسایکلین به عاج یا عاج دندان نفوذ می کند و احتمالاً در اثر واکنش با کلسیم و تشکیل تتراسایکلین ارتوفسفات باعث تغییر رنگ دندان ها می شود.

گوسفند

زردی طولانی مدت در دوران کودکی یکی دیگر از علل درگیری چند دندان است.

شوک و ضربه

ضربه همچنین می تواند رنگ دندان را تغییر دهد، به عنوان مثال:

تغییر رنگ صورتی: نشان دهنده پوسیدگی داخلی است

یا تغییر رنگ زرد: نشان دهنده کلسیفیه شدن پالپ دندان است

یا تغییر رنگ سیاه: این امر در اثر نکروز، از دست دادن عصب و پالپ دندان ایجاد می شود.

برخی از هزینه های دندانپزشکی

ترمیم های آمالگام همچنین می توانند به مرور زمان دندان ها را تغییر رنگ دهند زیرا فلزات آنها اکسید شده و به بافت دندان نفوذ می کنند. استفاده بیش از حد از فلوراید

مصرف بیش از حد فلوراید به ویژه وجود فلوراید بیش از حد در آب آشامیدنی که بیش از (1 تا 2 پی پی ام) است در برخی از مناطق کشور ما سطح فلوراید آب آشامیدنی را بسیار بالا می‌برد. این فلوراید اضافی باعث تغییرات متابولیک در آملوبلاست ها (سلول های تشکیل دهنده مینا) و کلسیفیکاسیون نامناسب دندان ها می شود.

وراثت

علاوه بر این، تغییر رنگ داخلی می تواند ژنتیکی باشد، مانند مشکلات مربوط به amelogenesis imperfecta یا dentinogenesis imperfecta (نقص در مینای دندان و ساختار عاج و تغییر رنگ).

سفید کردن دندان چقدر موثر است؟

پس از تشخیص علت تغییر رنگ دندان، فرد باید خواسته ها و انتظارات خود را در مورد میزان و درجه سفیدی دندان ها با دندانپزشک در میان بگذارد. به عبارت دیگر ابتدا باید دید فرد چگونه می خواهد دندان های خود را سفید کند.

آیا فرد می خواهد حداکثر سفیدی دندان های خود را به دست آورد؟

یا فقط می خواهد لکه را از بین ببرد و رنگ طبیعی دندان هایش را بازگرداند؟

یا انتظارات دیگری دارید؟


اگر تمایل فرد برای سفید کردن دندان‌ها از حداکثر سفیدی دندان‌ها بیشتر شود (که معمولاً به آن هالیوود وایت گفته می‌شود)، پیشنهاد درمان سفیدکننده ممکن است کافی نباشد و انتظارات او را برآورده نکند، زیرا روشن‌ترین رنگی است که می‌توان با درمان بلیچینگ به دست آورد. نتیجه (B1) است که در محدوده رنگ های طبیعی قرار دارد.

بهترین روش بلیچینگ برای افرادی که خواهان سفیدی شدید هستند چیست؟

در این صورت می توان درمان ورق های سرامیکی یا ونیرهای کامپوزیت را ضروری دانست. اما اگر فقط می خواهید به رنگ اصلی دندان ها برگردید، سفید کردن می تواند گزینه درمانی مناسبی باشد.

سفید کننده ها چگونه کار می کنند؟

ژل های سفید کننده دندان حاوی ماده ای به نام پراکسید هیدروژن یا مونوکسید کربن در غلظت های بین 10 تا 40 درصد هستند. پراکسید هیدروژن یک اکسیدان است که از طریق دندان ها پخش می شود و باعث تشکیل رادیکال های آزاد ناپایدار می شود.

این رادیکال‌ها به مولکول‌های رنگ آلی (که در فضای بین نمک‌های معدنی مینای دندان وجود دارند) حمله می‌کنند. این حمله پیوند بین مولکول های رنگ را هدف قرار می دهد و آنها را به رنگدانه های ضعیف تر و کوچکتر تقسیم می کند. از سوی دیگر، این مولکول‌های کوچک‌تر طیف جذب متفاوتی دارند و سفید کردن دندان‌ها از این طریق آغاز می‌شود.

عوارض سفید کردن دندان چیست؟ آیا سفید کردن به مینای دندان آسیب می رساند؟

روش بلیچینگ دندان در مطب خود دندانپزشکی بی ضرر است و به دندان آسیب نمی رساند، زیرا مواد شیمیایی به کار رفته در ژل هیچ تاثیری بر ساختار معدنی دندان ما ندارد. این مواد فقط به مولکول‌های آلی رنگدانه‌ای حمله می‌کنند که رنگ دندان‌ها را تغییر می‌دهند. بنابراین همانطور که در ابتدای صفحه ذکر شد، اگر از ژل استاندارد با PH مناسب برای سفید کردن دندان استفاده شود، بلیچینگ بی ضرر خواهد بود.

چرا استفاده از ژل مناسب در هنگام سفید کردن مهم است؟

مهمترین نکته در مورد سفید کننده، انتخاب یک ژل سفید کننده استاندارد است. این ژل ها باید دارای PH مناسب باشند. متأسفانه برخی از برندها برای افزایش طول عمر ژل pH را کاهش می دهند که این امر احتمال فرسایش مینای دندان را در طول درمان افزایش می دهد.

فرسایش مینای دندان یکی از معدود عوارض سفید کننده است و مطمئناً با انتخاب یک ژل سفید کننده استاندارد می توان از آن جلوگیری کرد. ژل دندان اگر تحقیقات زیادی داشته باشد، قابل اعتماد باشد و مقالات کافی برای پشتیبانی از آن داشته باشد، بهتر است.

با این حال، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برخی از مارک ها سطح pH ماده سفید کننده را در ژل ها کاهش می دهند تا عمر آن را افزایش دهند. این اثر اگرچه ماندگاری ژل ها را افزایش می دهد اما روی مینای دندان تاثیر منفی می گذارد. استفاده از ژل هایی که سطح ph پایینی دارند مستقیماً بر ضخامت و سختی مینا تأثیر می گذارد و باعث از هم پاشیدگی آن می شود.

در چنین شرایطی احتمال حساسیت دندان پس از استفاده از این مواد سفید کننده افزایش می یابد. اگر افراد را با ژل های استاندارد با سطح pH طبیعی درمان کنیم، مینای دندان آسیبی نمی بیند.

ژل سفید کننده استاندارد طلایی چیست؟

ژل استاندارد طلایی به این معنی است که ژل دارای تاریخچه علمی و بالینی قوی است و سالهاست که به عنوان ماده اصلی شناخته شده است. این بدان معنی است که هنگام آزمایش و تحقیق در مورد ژل های جدید، این ژل یکی از مواد اولیه برای مقایسه است. استفاده از این ژل هیچ اثر منفی روی مینای دندان ندارد.

ادامه مقاله: https://drsheidaclinic.com/teeth-bleaching/