آشنایی با بخاری های گازی بدون دودکش و ساختار آنها

البته این جمله را شنیده اید که بخاری های بدون دودکش برای منازل مناسب نیستند و در سال های اخیر شرکت ملی گاز ایران بارها این موضوع را به نمایش گذاشته است. اما دلیل آن چیست؟ همانطور که می دانید وقتی بخاری روشن می شود نتیجه سوختن گاز طبیعی چیزی جز مونوکسید کربن که گازی خطرناک و کشنده است نیست. در حالت ایده آل، این بخاری باید در محلی با جریان هوا نصب شود تا اکسیژن لازم به طور طبیعی تامین شود و مونوکسید کربن حذف شود. بر این اساس، این بخاری معمولا برای مناطق شرکتی با درهای باز یا مغازه ها توصیه می شود و برای فضاهای بسته مانند حمام، اتاق خواب و ... توصیه نمی شود.

ساختار بخاری گازی بدون شومینه

ساختار بخاری بدون دودکش گازی کاملاً شبیه دودکشی است که در مقدمه بخاری گازی و نحوه عملکرد آن به آن پرداخته شد، اما امروزه محبوبیت این بخاری ها به دلیل اندازه کوچکشان باعث شده است. تغییرات زیادی وجود دارد و برخی از آنها ویژگی های جدیدی دارند و این جنبه نصب است که در ادامه توضیح خواهیم داد. بخاری های گازی بدون دودکش علاوه بر تمامی قطعات معمولی مانند ترموکوپل، شعله، مشعل، سیستم سوخت رسانی، پیلوت و ... دارای قطعات مختلفی هستند که در زیر به آنها اشاره کرده ایم.

دیوار گرمایش آجری:

اکثر بخاری های گازی امروزه دارای آجر نسوز هستند که گرمای اجاق گاز را دریافت می کند و به صورت تشعشع پخش می شود و از نوعی سرامیک بسیار مقاوم در برابر حرارت ساخته می شود.

سنسور اکسیژن:

یکی از نکات مهمی که در ابتدای بخاری گازی بدون دود باید به آن توجه کرد این است که این بخاری دارای سنسور اکسیژن است. همانطور که قبلا ذکر شد، این بخاری ها معمولا برای تهویه مناسب هستند تا هیچکس نتواند از تولید مونوکسید کربن نفس بکشد. اما برای حل این مشکل، برخی از کارخانه های خانگی این دستگاه را با سنسور اکسیژن ساخته اند تا در صورت پایین آمدن سطح اکسیژن از حد طبیعی، از تنفس یا تنفس جلوگیری کند.

فن بخاری شومینه گازی:

احتمالاً کلماتی مانند "گرمایش بدون فن کامستن" را می شناسید و بارها آنها را دیده یا شنیده اید. اما این فن برای چیست؟ فن تعبیه شده در پشت بخاری وظیفه دارد هوای اطراف را به گردش درآورد تا گرمای تولید شده توسط بخاری را شدیدتر کند و در نهایت محیط اطراف را سریعتر گرم کند. آنها یکی از قطعات اصلی مورد استفاده در اکثر بخاری های بدون دودکش موجود هستند. و البته در نظر داشته باشید که این قطعات در برخی از بخاری ها اختیاری هستند پس حتما در هنگام خرید به توضیحات ساختار هر بخاری گازی گازسوز دقت کنید. باید به این نکته توجه کنید و سپس یک بخاری را انتخاب و خریداری کنید.
مشاهده متن کامل: https://www.entekhabcenter.com/قیمت-بخاری-گازی-آبسال