قبرس یکی از کشورهای جزیره ای است که در قسمت شرقی دریای مدیترانه قرار دارد. به گفته بسیاری از افراد، این کشور برای مهاجرت مناسب نیست. اما مزایای فراوان تحصیل در قبرس باعث شده تا این کشور به یکی از گزینه های لیست بهترین کشورها برای تحصیل تبدیل شود.

طبق آمار رسمی منتشر شده توسط دولت قبرس، تعداد مهاجران دانشجوی خارجی به این کشور برای تحصیل در قبرس از سال 2016 تا 2019 به تقریبا 5 هزار نفر افزایش یافته است.

در حال حاضر حدود 52000 دانشجو در قبرس مشغول به تحصیل هستند. حدود 10000 نفر از آنها دانشجویان خارجی (غیر اروپایی) هستند.

اما تمایل دانشجویان بین المللی به تحصیل در قبرس در حال افزایش است و این روند همچنان ادامه دارد.

در زیر به بررسی شرایط تحصیل در قبرس، مزایا و معایب آن، هزینه تحصیل، دانشگاه های قبرس، دوره ها و مدارک تحصیلی و سایر اطلاعات در مورد نحوه اخذ ویزای تحصیلی قبرس و مهاجرت به این کشور می پردازیم.

با توجه به دو قسمت بودن قبرس و سردرگمی دانشجویان برای تحصیل در این کشور، قبل از شروع بحث مربوط به تحصیل در قبرس، لازم است نگاهی به تقسیمات سیاسی، مرزی و سرزمینی این منطقه داشته باشیم.

شمال یا جنوب قبرس برای تحصیل بهتر است؟

همانطور که می دانید قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود.

در قبرس جنوبی که به قبرس اروپایی نیز معروف است، اکثریت مردم مسیحی هستند و زبان رسمی و غالب یونانی است. در حالی که قبرس جنوبی یک کشور مستقل و عضو اتحادیه اروپا است، معاملات ارزی به یورو انجام می شود.

از سوی دیگر، قبرس شمالی وابسته به ترکیه است و مردم آنجا عمدتا مسلمان هستند. زبان رسمی و غالب منطقه ترکی استانبولی است.

پایتخت قبرس شهر نیکوزیا است. شاید برای شما کمی عجیب باشد که بدانید نیکوزیا به عنوان پایتخت قبرس شمالی و پایتخت قبرس جنوبی شناخته می شود.

این شهر به دو بخش تقسیم شده و در مرز دو کشور قرار دارد.

25 دانشگاه و کالج در قبرس شمالی و 15 دانشگاه در قبرس جنوبی وجود دارد. دانشگاه های قبرس شمالی به طور کلی نسبت به دانشگاه های قبرس جنوبی موقعیت بهتری برای بورسیه تحصیلی دارند.

محل تحصیل در قبرس

به طور کلی می توان گفت که تحصیل در قبرس راحت تر و بهتر از بسیاری از کشورهای اروپایی است.

دانشجویان می توانند برای تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در این کشور اقدام کنند. در واقع بیشترین تعداد مهاجرت تحصیلی به قبرس در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد.

ثبت نام در دانشگاه مورد نظر و یا تایید ثبت نام در ترم تحصیلی دانشگاه مورد نظر نیز یکی از مدارک مهم برای ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد قبرس می باشد. برای دریافت ویزای تحصیلی قبرس محدودیت سنی خاصی وجود ندارد.

همچنین باید بدانید که اگرچه عدم وجود فاصله تحصیلی نکته خوبی برای مهاجرت تحصیلی به قبرس است، اما وجود فاصله چندین ساله در رزومه شما مشکل خاصی در روند اخذ پذیرش تحصیلی ایجاد نمی کند.

سایر شرایط تحصیل در قبرس را در قسمت مربوطه بررسی خواهیم کرد.

مزایا و معایب تحصیل در قبرس

دلایل مختلفی برای انتخاب و عدم انتخاب قبرس به عنوان مقصد تحصیلی وجود دارد.

اگرچه قبرس ممکن است یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی برای تحصیل باشد، اما بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد معایب آن اطلاعاتی کسب کنید.

در ادامه به بررسی مزایا و معایب اصلی تحصیل در قبرس می پردازیم.

مزایای تحصیل در قبرس

هزینه های تحصیلی مناسب نسبت به سایر کشورها:

هزینه تحصیل و اقامت قبرس شمالی یورومای نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار مناسب تر است. شهریه های مناسب، دانشگاه ها و کالج های قبرس را به گزینه ای عالی برای دانشجویان ایرانی و افرادی که وضعیت مالی خوبی ندارند تبدیل کرده است.

هیچ محدودیت سنی وجود ندارد!

بسیاری از کشورها بر شرط سنی برای ورود دانش آموزان اصرار دارند و در این زمینه سخت گیر هستند.

اما مشکل خاصی برای اخذ ویزای تحصیلی قبرس تا سن 35 سالگی وجود ندارد.

حتی بعد از آن هم می توانید برای مجوز تحصیل اقدام کنید، اما باید افسر را متقاعد کنید که هدف اصلی شما تحصیل است، نه کار یا استفاده از محیط قبرس برای رفتن به دیگر کشورهای اروپایی.

هزینه معقول زندگی

هزینه زندگی در قبرس نسبت به سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر است. واحد پول قبرس شمالی لیر ترکیه و واحد پول قبرس جنوبی یورو است. اما استفاده از دلار، یورو و لیر در هر دو کشور رایج است.

هزینه های اجاره، غذا و حمل و نقل برای دانشجویان در جنوب و شمال قبرس مقرون به صرفه است.

در نتیجه برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، دانشجویان این دو کشور از نظر هزینه فشار زیادی ندارند.

بحث دانشگاهی خیلی مهم نیست!

اگرچه عدم وجود شکاف تحصیلی در CV یک مزیت مهاجرتی محسوب می شود، اما فاصله تحصیلی معقول و چند ساله مانعی برای اخذ پذیرش تحصیلی از قبرس تلقی نمی شود.

امکان کار در حین تحصیل

دانشجویان بین المللی در قبرس می توانند تا 20 ساعت در هفته کار کنند. پس از 6 ماه اقامت در قبرس، می توان کار پاره وقت برای دانشجویان دریافت کرد.

در نتیجه دانشجویان می توانند بخشی از هزینه های خود را با کار در قبرس در طول تحصیل پرداخت کنند.

مراحل ساده برای گرفتن پذیرش تحصیلی

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، مهاجرت به قبرس شمالی با یورومای روند ورود ساده ای دارد. همچنین برای تحصیل در برخی از دانشگاه های قبرس شمالی نیازی به ویزا نیست و می توانید با همان نامه پذیرش از دانشگاه به قبرس مهاجرت کنید.

بورسیه های مختلف

برخی از دانشگاه های قبرس جنوبی و شمالی منابعی برای بورسیه تحصیلی، کمک هزینه و وام دارند.

دانشجویان می توانند با ارائه نتایج علمی خوب، رزومه قوی و سایر شرایط، بورسیه تحصیلی دریافت کنند و هزینه تحصیل خود را کاهش دهند.