روغن نباتی هیدروژنه یک عنصر رایج در بسیاری از غذاهای فرآوری شده است. بسیاری از تولید کنندگان این روغن را به دلیل قیمت پایین و ماندگاری طولانی آن ترجیح می دهند. با این حال، با عوارض جانبی جدی همراه است.

تولید و استفاده

روغن نباتی هیدروژنه از روغن نباتی به دست آمده از گیاهانی مانند زیتون، آفتابگردان و سویا ساخته می شود.

از آنجایی که این روغن ها معمولاً در دمای اتاق مایع هستند، بسیاری از شرکت ها از هیدروژناسیون برای به دست آوردن قوام سفت تر و قابل پخش استفاده می کنند. در طی این فرآیند، مولکول های هیدروژن برای تغییر ساختار، پایداری و ماندگاری محصول نهایی اضافه می شوند.

روغن های گیاهی هیدروژنه نیز در بسیاری از محصولات پخته شده برای بهبود طعم و بافت استفاده می شود.

علاوه بر این، این روغن‌ها در برابر اکسیداسیون پایدارتر و مقاوم‌تر هستند که در اثر حرارت، چربی‌ها را تجزیه می‌کنند. بنابراین، استفاده از آنها در غذاهای پخته یا سرخ شده آسان تر است، زیرا نسبت به سایر چربی ها احتمال ترش شدن آنها کمتر است.

با این حال، هیدروژناسیون همچنین باعث ایجاد چربی های ترانس می شود، نوعی چربی غیراشباع که می تواند به سلامت شما آسیب برساند.

اگرچه بسیاری از کشورها مقرراتی در مورد روغن های گیاهی هیدروژنه وضع کرده اند، اما هنوز هم در انواع غذاها یافت می شوند.

خلاصه

روغن های گیاهی هیدروژنه برای بهبود طعم، بافت و ماندگاری فرآوری می شوند. این فرآیند باعث ایجاد چربی های ترانس می شود که برای سلامتی مضر هستند.

اثرات جانبی

روغن های گیاهی سخت شده چندین اثر منفی بر سلامتی دارند.

کنترل قند خون را مختل می کند

برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن های گیاهی هیدروژنه کنترل قند خون را مختل می کند.

یک مطالعه 16 ساله روی نزدیک به 85000 زن نشان داد کسانی که بیشترین میزان چربی ترانس را که محصول جانبی هیدروژناسیون است، مصرف می‌کنند، بالاترین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را دارند.

مطالعه دیگری که روی 183 نفر انجام شد، مصرف چربی ترانس را با افزایش خطر مقاومت به انسولین مرتبط دانست. این وضعیت توانایی بدن شما را برای استفاده از انسولین، هورمونی که سطح قند خون را تنظیم می کند، مختل می کند.

با این حال، مطالعات دیگر نتایج متناقضی در مورد اثرات چربی های ترانس بر سطح قند خون ارائه می دهند. بنابراین، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

می تواند التهاب را افزایش دهد

در حالی که التهاب حاد یک پاسخ ایمنی طبیعی است که از بیماری و عفونت محافظت می کند، التهاب مزمن می تواند به بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان کمک کند.

مطالعات نشان داده اند که چربی های ترانس موجود در روغن های گیاهی هیدروژنه می توانند التهاب را در بدن شما افزایش دهند.

یک مطالعه کوچک 5 هفته ای روی 50 مرد نشان داد که جایگزینی سایر چربی ها با چربی ترانس باعث افزایش سطح نشانگرهای التهابی می شود.

به طور مشابه، مطالعه ای روی 730 زن نشان داد که نشانگرهای خاص التهاب در افرادی که بیشترین مصرف چربی ترانس را داشتند در مقایسه با آنهایی که کمترین میزان مصرف را داشتند، 73 درصد بیشتر بود.

می تواند به سلامت قلب آسیب برساند

نشان داده شده است که چربی های ترانس موجود در روغن های گیاهی هیدروژنه به سلامت قلب آسیب می رساند.

مطالعات نشان می دهد که چربی های ترانس می توانند سطح کلسترول LDL (بد) را افزایش داده و کلسترول HDL (خوب) را کاهش دهند، که هر دو از عوامل خطر بیماری قلبی هستند.

مطالعات دیگر مصرف بالای چربی ترانس را با افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط دانسته اند.

به عنوان مثال، یک مطالعه 20 ساله بر روی 78778 زن، مصرف چربی ترانس را با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط دانست، در حالی که مطالعه دیگری روی 17107 نفر نشان داد که مصرف هر 2 گرم چربی ترانس در روز با خطر بالاتر سکته مغزی مرتبط است. در مردان مربوط است.

منبع غذا

چندین کشور استفاده از چربی های ترانس را در محصولات تجاری ممنوع یا محدود کرده اند.

از ابتدای سال 2021، اتحادیه اروپا چربی ترانس را تا 2 درصد در محصولات غذایی محدود می کند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نیز چربی های ترانس را در غذاهای فرآوری شده در ایالات متحده ممنوع کرده است. با این حال، این قانون تا سال 2020 به طور کامل اجرا نمی شود و روغن نباتی هنوز در بسیاری از غذاهای فرآوری شده و فعال یافت می شود.

برخی از منابع رایج روغن های گیاهی هیدروژنه عبارتند از:

مارگارین

فست فود

شیرینی

خامه قهوه

iiccrackers

خمیر از قبل آماده شده

سبزیجات خرد شده

پاپ کورن مایکروویو

چیپس سیب زمینی

تنقلات بسته بندی شده

برای به حداقل رساندن مصرف چربی ترانس، برچسب مواد غذایی را به دقت بررسی کنید تا روغن های گیاهی هیدروژنه را بررسی کنید - که ممکن است "روغن های هیدروژنه" نامیده شوند.


مطالعه مقاله کامل: https://exirchemi.com/product/peg-40/