اگر شما از آن کسانی هستید که به صورت روزانه با اینترنت کار می‌کند، حتماً می‌دانید که آی‌پی آدرس یکی از اصلی‌ترین ارکان این دنیای مجازی به شمار می‌آید. از این رو، داشتن امن‌ترین روش‌ها برای تغییر آدرس آی‌پی می‌تواند برای شما مفید باشد.

آی‌پی آدرس یک پروتکل مجازی می‌باشد که تمام دستگاه‌هایی که در سراسر دنیا توسط هر کسی مورد استفاده قرار می‌گیرند این آدرس را دارند. این آدرس برای هر دستگاه متفاوت از دستگاه دیگر است و یک راه اساسی برای شناسایی سیستم شما به شمار می‌آید. حال این آدرس معمولاً ثابت نیست و با هر قطع و وصل شدن اتصال شما به اینترنت تغییر پیدا می‌کند. البته در برخی موارد هم می‌توانید آی‌پی ثابت تهیه کنید.

چرا باید امن‌ترین روش‌ها برای تغییر آدرس آی‌پی را بدانیم؟

· برخی سایت‌ها به سبب شرایط ویژه خود، ممکن است که اجازه دسترسی به برخی کاربران را با آ‌ی‌پی‌های خاص ندهند. با تغییر آدرس خود شما می‌توانید به راحتی به این سایت‌ها دسترسی داشته باشید.

· تغییر آی‌پی آدرس امنیت سیستم شما را نیز تأمین می‌کند زیرا هیچ رد پای دیجیتالی از سیستم شما در دنیای اینترنت باقی نخواهد ماند.

· ویژگی‌های بهترین سرور اختصاصی برای کسب و کار شما

· برخی از سایت‌ها، به وسیله آی‌پی سیستم کاربران را ردیابی می‌کنند، اما تغییر آی‌پی این اجازه را از آن‌ها می‌گیرد.

· مهم‌ترین دلیل برای کسانی که در ایران زندگی می‌کنند، تغییر موقعیت جغرافیایی می‌باشد. بسیاری از سایت‌ها و خدمات اینترنتی برای آی‌پی‌های داخل ایران به سبب شرایط تحریم قابل دسترسی نمی‌باشد؛ به همین دلیل کاربران مجبور هستند تا آی‌پی خود را تغییر دهند.

چگونه آ‌ی‌پی آدرس خود را تغییر دهیم؟

1. یکی از امن‌ترین روش‌ها برای تغییر آدرس آی‌پی استفاده از پروکسی وب می‌باشد. شما به کمک این قابلیت می‌توانید یک آی‌پی آدرس متفاوت به سایت‌هایی که قصد بازدید از آن‌ها را دارید بدهید. تصور کنید شما در کشور خودمان قصد بازدید از سایتی را دارید که آی‌پی شما را مسدود کرده است، به راحتی با تغییر پروکسی وب خود می‌توانید هر کشوری را تصادفی انتخاب کنید.

2. به عنوان یکی از امن‌ترین روش‌ها برای تغییر آدرس آی‌پی، شما می‌توانید از وای‌فای‌های عمومی اطراف خود استفاده کنید. برای مثال، از اینترنت وای‌فای هتل‌ها و رستوران‌ها استفاده کنید. به دلیل این‌که آی‌پی شما ثابت نیست، با تغییر منبع تغذیه خود می‌توانید به راحتی آدرس خود را نیز تغییر دهید.

3. راحت‌ترین راه تغییر آی‌پی در این است که سیستم خود را قطع کنید و پس از دو ساعت دوباره به آن متصل شوید. از آنجا که ارائه‌دهندگان خدمات مجازی از آدرس‌های پویا استفاده می‌کنند، بعد از اتصال مجدد یک آی‌پی متفاوت به سیستم شما تعلق می‌گیرد.

4. شما همچنین می‌توانید از برنامه‌هایی که برای این کار وجود دارند استفاده کنید. برای مثال، برنامه Browsec به سادگی به کروم شما افزوده می‌شود و به راحتی آی‌پی شما را تغییر می‌دهد. در همین راستا می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Tor نیز استفاده کنید. البته تور به صورت یک شبکه است که می‌توانید با آن مسیر آی‌پی خود را کنترل کنید.

5. برای تغییر آی‌پی خود در تلفن همراه نیز، می‌توانید از برنامه‌هایی مانند VPN Proxy Master، NordVPN، HotspotShield، VPN SurfEasy، TunnelBear VPN، Betternet و Turbo VPN استفاده کنید. توجه کنید برخی برنامه‌ها برای سیستم آندروید و برخی دیگر برای سیستم IOS می‌باشند که لازم است در هنگام دانلود به این موضوع دقت کنید.

جمع‌بندی

روش‌های مختلفی برای تغییر آدرس آی‌پی وجود دارد و شما از این طریق می‌توانید مرورگر خود را کنترل کنید. روش‌های ذکر شده در بالا تنها روش‌های موجود نیستند اما روش‌هایی امتحان شده هستند و از امن‌ترین روش‌ها برای تغییر آدرس آی‌پی به شمار می‌آیند.