Choose from a curated selection of Windows wallpapers for your mobile and desktop screens. Always free on Unsplash. درشکههای مخصوصی هم برای جابهجایی مهمانان میان دیگر هتلهای این مجموعه، مانند «جمیره مینا السلام» (Jumeirah Mina A’Salam) و «جمیره القصر» (Jumeirah Al Qasr) تعبیه شدهاند. از جمله امکانات هتل مینا السلام دبی که میتوان به آنها اشاره کرد عبارت از رستوران، فروشگاه، امکانات ورزشی و تفریحی، ساحل اختصاصی، کافی شاپ، پارکینگ، استخر سرباز/سرپوشیده، اینترنت رایگان در لابی و اتاقها، ترانسفر فرودگاهی، امکان نگهداری کودک، استخر و سالن بازی ویژه کودکان، خشکشویی، تلویزیون کابلی/ماهوارهای، باشگاه بدنسازی، بیلیارد است. 8 رستوران، 3 استخر روباز، 1 استخر داخلی، مرکز اسپا، اسکواش، استخر استاندارد و ایمن برای کودکان و زمین بازی کودکان همگی از برترین امکاناتی است که یک هتل بین المللی می تواند داشته باشد. از دیگر امکانات این هتل نیز باید به کلاب Horizon، مرکز اسپای Chi، باشگاه سلامت (Health Club) و… همچنین، برای اقامت در زیر آب، در یکی از سوئیت های سیگنچر (Signature suites) اقامت کنید. برای سفر به دبی در این فصل میتوانید ارزانترین بلیط هواپیما را در سفرمارکت پیدا کنید. شما می توانید با خرید بلیط خلیج دلفین، به یک تجربه فوق العاده در پارک آبی آتلانتیس دبی دست یابید. این مسجد به دست ایرانیان و به کمک جمعیت هلال احمر در شهر دبی بنا شد که یکی از اتفاقات مهمی که آن را در بین اهالی دبی معروف کرده است، مسلمان شدن یک جوان انگلیسی ساکن دبی به دست حجت السلام مدنی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در کشور امارات، می باشد. بنابراین اگر میخواهید در آرامش و سکوت از مناظر شگفت انگیز دنیای زیر آب لذت ببرید، باید صبح جمعه (قبل از ساعت 10 صبح) به مرکز خرید دبی مال بیایید.

همچنین، فاصله هتل تا مرکز خرید مال آو امارات و برج خلیفه با استفاده از وسایل نقلیه حدودا ۲۰ دقیقه است. پس برنامه ریزی سفر خودتان را به گونهای انجام دهید که حداقل ۳ تا ۴ ساعت از زمان خود را در آکواریوم لاست چمبرز پشت سر بگذارید. ماکتهای سه بعدی مینیاتوری یکی دیگر از جاذبههای موزه دبی است که میتوانید در هنگام تهیه ویزای دبی، دیده از آنها را نیز در برنامه سیاحتی خود قرار دهید. در مطلب آشنایی با جاذبههای تفریحی دبی، سعی کردیم همه تفریحاتی را که میتوانید در سفر به دبی انجام دهید را به شما معرفی کنیم. به شما پیشنهاد می کنیم خانوادگی به این پارک سفر کنید چرا که کودکان قطعاً از آب بازی در آن سیر نخواهند شد. با خرید بلیط پارک آبی آتلانتیس دبی، شما فرصتی را خواهید داشت تا علاوه بر اینکه از تمام امکانات این پارک آبی برخوردار می شوید، با استفاده از بلیط خلیج دلفین، با دلفین های فوق العاده زیبا و هوشمند نیز ارتباط برقرار کنید و لحظاتی پر از شادی و هیجان را تجربه کنید. سلام روزتون بخیر، آیا داخل اسکی دبی تلسیژ وجود دارد و اینکه چکمه هایی که داخل پیست یخی استفاده میشود باید از نوع خاصی باشند یا نه فرقی ندارد؟

همین طور چندین نوع از گیاهان مختلف در کنار این موزه پرورش داده می شوند که آبیاری آن ها به صورت خودکار صورت می گیرد. بعد از انجام تست با خیال راحت به بازدید از پاویون ها مشغول شدیم. استفاده از ایستگاههای این موزه به دلیل تصویر سازی چندین سال بعد فرصت تجربه هیجانی وصف ناپذیر برای هر گردشگری است. بازارهای فروش عمده در دبی به دلیل تنوع محصولات ارائه شده در آن ها و همچنین قیمت ارزان تر نسبت به سایر مراکز خرید از محبوبیت زیادی در بین گردشگران و به خصوص تاجرانی که قصد خرید عمده و سوددهی دارند، برخوردار هستند. الثانیه با چشم اندازی زیبا و امکانت رفاهی و تفریحی از جمله هتل، غذاخوری و پارکینگ یکی از بهترین مکان ها برای خرید، تفریح و خوشگذرانی است. را در کابینهای چرخ و فلک چشم دبی برگزار کنید، میتوانید کابینهای خصوصی سلبریت کلوپ را با قیمتی گزاف، رزرو کنید. ارتفاع چرخ و فلک چشم دبی (عین دبی) چقدر است؟ حرکت آهسته عین دبی این امکان را به شما میدهد که از تمام مناظر دبی دیدن کنید. به طور کلی سفر به امارات و گشت و گذار در آن از پر هزینهترین و گرانترین سفرها به شمار میرود اما هتلی که میخواهیم به شما معرفی کنیم یکی از بهترین اقامتگاهها و در عین حال یکی از گرانترین هتلها در سطح جهان است. در اینجا بهترین جاهای دیدنی دبی را به شما معرفی می کنیم. همچنین شما میتوانید ماهی سر چکشی را در اینجا ببینید که نام خود را به دلیل شکل غیر معمول سر خود گرفته است. از جمله این سرسره ها میتوان به “آکواکندا” که بزرگترین و طولانی ترین سرسره آبی جهان است و “زوم رنگو” که یک سرسره U شکل است و “انتقام پوسیدون” که یکی از هیجان انگیزترین سرسره ها است اشاره کرد. در این تور، شما پس از گذراندن یک جلسه توجیهی 15 دقیقه ای توسط یک متخصص پستانداران دریایی، به مدت 30 دقیقه فرصت دارید در آب با دلفین ها بازی کنید و تجربه ماجراجویی را تجربه کنید.

همچنین با حضور در این پارک می توانید حتی در خلیج فارس هم شنا کنید. همچنین می توانید یک غواصی به یادماندنی را تجربه کنید و به این موجودات آبزی غذا دهید. زمان بازدید از موزه آینده دبی همه روزه از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۸:۰۰ میباشد و شما به مدت ۲ الی ۳ ساعت، زمان نیاز دارید تا بتوانید از این موزه بازدید کنید. مدرسه اقیانوس یک برنامه روزانه (به زبانهای عربی و انگلیسی) است که به بازدیدکنندگان جوان فرصتی منحصر به فرد میدهد تا زندگی موجودات زیر آب و کسانی که زندگی آنها مستقیماً با اقیانوس در ارتباط است را مشاهده کنند. چند گونه آبزی در آکواریوم دبی زندگی می کنند؟ شما میتوانید هر روز از ساعت 10:00 تا 22:00 و از پنجشنبه تا شنبه تا ساعت 23:00 از مناظر زیر آب و دیدن انواع گونههای آبزی لذت ببرید. همچنین نمایشهای آتشبازی درخشان، نقاط برجسته از برج خلیفه تا دهکده جهانی را روشن میکند. جالب است بدانید که آکواریوم لاست چمبرز همچنین مورد تایید انجمن باغ وحش ها و آکواریوم ها (AZA) و اعضای انجمن جهانی باغ وحش ها و آکواریوم ها (WAZA) می باشد. زمان تغذیه برای ماهیهای گَز هر روز در ساعت 10:30 و برای کوسه ها در ساعت 14:00 انجام میشود. باشگاه شنا بلو ویو کلاب برای تمام سنین است و هرکسی می تواند از اسپلش آیلند که دارای سرسره، سطل های آبشار، جنگل زیر آبی و … یکی دیگر از جاذبه های معروف این آکواریوم، وجود بخشی به نام تونل آبی است.

مهمانان میتوانند برای تجربه هیجان بیشتر خدمات شاتل فرودگاهی، هلیکوپتر و تور گردشگری دبی را از هتل رزرو کنند. کودکان در این شهربازی میتوانند برای ساعات طولانی آجرهای لگو مشغول درست کردن ماشین و هر چیز دیگری که بخواهند، باشند.آنها حتی میتوانند با ماشینهای لگویی رانندگیکردن یاد بگیرند. بنابراین ساعت بازدید خود را به آخرین ساعات روز موکول نکنید تا پشت در بسته موزه نمانید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با اسکی دبی آشنا شوید. با جاذبههای گردشگری و پتانسیل این شهر برای اقامتی طولانی، بیشتر آشنا شوید. با اولین لقمه از این دسر، پاداش فاصلهای که برای رسیدن به اینجا طی کردهاید را میگیرید.زمان مناسب برای بازدید: تورهای غذای «فرایینگ پن ادونچرز» حدود پنج ساعت است و صبح و عصر برگزار میشود. پس هتلها و رستورانهای پنج ستاره و رستورانهایی با سرآشپزهای سلبریتی را فراموش کنید و بهجای آن در یکی از تورهای غذای «فرایینگ پن ادونچرز» (Frying Pan Adventures) در یکی از محلههای ناشناخته و کم گردشگر شهر شرکت کنید و با دست، غذاهای لذید اماراتی را نوش جان کنید.با تورهای محبوب غذا در دبی به محله دیرا، یکی از سنتیترین مناطق شهر بروید و دسر «کونفه» و ساندویچ وسوسهکننده شاورما را امتحان کنید و سری به فلافلفروشی خانوادگی مشهور اینجا بزنید. در اینجا به معرفی این هتل زیبا می پردازیم. دیدن این باغ زیبا در میان تمام شلوغی و بیا و بروی شهر واقعا مثل این است که به بهشت پا گذاشتهاید. آتلانتیس، یکی از جذابترین اقامتگاههای لوکس دبی به شمار میآید که شامل یک هتل، یک پارک آبی وسیع با چند سرسره عمودی و آکواریوم «لاست چمبرز» (The Lost Chambers) در میان فروشگاهها، کافهها و رستورانها میشود.این اقامتگاه بهتازگی یک تفریحگاه ساحلی جدید بزرگ به نام «ساحل سفید» (White Beach) افتتاح کرده است که رستورانهای آن، لذیذترین، عجیبترین و گرانترین دسر دبی را سرو میکنند؛ نانهای خامهای کوچک پوشیدهشده با سس طلای ۱۸ عیار.

از میان سواحل محبوب دبی میتوان به ساحل لامر (La Mer)، ساحل کایت (Kite Beach)، ساحل جمیرا (Jumeirah Beach)اشاره کرد. البته نگاه کردن به این آبزیان تنها کاری نیست که در لاست چمبرز میتوان انجام داد. خرید در دبی یکی از لذتبخشترین کارهایی است که میتوان انجام داد! انواع و اقسام جاهای تفریحی دیگر در این شهر در انتظار شماست که اوج هیجان و سرخوشی را به شما هدیه خواهد داد. یکی از هیجان انگیزترین تفریحات این مجموعه شنا و غواصی با موجودات دریایی در آکواریوم است که اگر از جمله افرادی باشید که به این دسته از تفریحات علاقه دارند میتوانید دقایق خوشی را در این مکان تجربه کنید. همچنین در این فصل میتوانید در جشنواره های مختلف دبی شرکت کنید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید. در آکواریومهای دیواری گونه های مختلف ماهیها و موجودات دریایی نگهداری میشوند. تخفیفهایی که از ۲۰ درصد شروع میشوند و به بالاترین حد ممکن یعنی ۹۵ درصد میرسند، همراه با جوایز بیپایان (ماشینهای مرسدس) و مجموعهای از مغازهها، جشنوارهها و رویدادها، باعث میشوند که هرگز نخواهید آنجا را ترک کنید. یک برنامه خاص برای غواصی در آب های زلال این آکواریوم همراه با کوسه ها و دیگر موجودات دریایی وجود دارد که در کنار مربیان پیشرفته و با تجربه میتوانید این تجربه به یاد ماندنی را برای خود ثبت کنید. تور پشت صحنه اسرار هیجان انگیز و فراوانی را در رابطه با اقیانوس ها به شما نشان میدهد. استخر غار با دو آبشار بسیار زیبا یک استخر عجیب، جالب و آرامش بخش می باشد که عمق آن مانند اقیانوس به آرامی زیاد می شود. اعضای VIP از مزایای انحصاری مانند تخفیفهای اضافی برخوردارند و این فقط نوک یک کوه یخ است! ضمناً برنامه «ملاقات با خرس» که شامل بازدید از تونل، باغ وحش و غذا دادن به ماهیان است نیز شامل بلیط VIP میشود.

از این رو کارمندان آکواریوم دبی؛ به کسانی که این تفریح را انجام دهند یک بلیط رایگان بازدید از باغ وحش زیر آب دبی را دریافت می کنند. فروش محصولات پوشاک و مواد غذایی و معرفی فرهنگ خود را انجام میدادند توجه داشته باشید به دلیل وسعت مکان و پیاده روی زیاد کفش راحت داشته باشید ( اگه صندل بپوشید اذیت می شوید) در یک قسمت هم یک سالن کنسرت مانند روباز است که کشورهای مختلف هر چند دقیقه یک بار موسیقی و رقص کشور خود را معرفی میکنند یک قسمت هم شهربازی روباز داره برای بچه ها که چون ماسرزمین IMG رفته بودیم دیگه اونجا نرفتیم ایران هم اونجا غرفه داشت و محصولات مزمز و سوهان و گز و آجیل و فرش و این چیزها بود. اگر در یکی از محله های دبی مانند محله دیره دبی هستید، باید اتوبوس شماره 27 را سوار شوید که هر 15 دقیقه یکبار حرکت میکنند. با این حال، اگر میخواهید زندگی زیر آب را از نزدیک یا از داخل تماشا کنید، باید بلیط آکواریوم دبی را بخرید. شاید دلیل جذابیت دبی برای برخی از افراد وجود آسمان خراش های لوکس یا خرید در مراکز تجاری امروزی باشد. جالب است بدانید که جاذبه های گردشگری موجود در موزه آینده دبی به5 بخش اصلی تقسیم شده اند. خرید برای بخش عمدهای از مردم واقعاً یک امر جذاب است و به همین دلیل، آنها تمایل دارند به دبی سفر کنند.

با ما تماس بگیرید تا کارشناسان تراولا شما را برای سفر به دبی راهنمایی کنند. صبح خود را با تجربه فرهنگ سنتی بادیهنشینی بگذرانیدیک ساعت از شهر دبی فاصله بگیرید تا با چشماندازهایی کاملا متفاوت روبهرو شوید. سازه این برج به گونهای روی جزیره مصنوعی ساخته شده تا تماشاگران از دور احساس کنند که این آسمانخراش روی آب شناور است. این سازه بزرگ شهرتی جهانی دارد و یکی از شناخته شدهترین جاذبههای این شهر محسوب میشود. این هتل بادبانی شکل خود به تنهایی نمادی از پیشرفت تکولوژی در دبی محسوب میشود. آکواریومی که به خاطر داشتن 65000 موجود دریایی و نیز برپایی 21 نمایشگاه زیست دریایی بزرگترین آکواریوم آفریقا و خاورمیانه نیز محسوب می شود. کافیشاپ موزه نیز از بخشهای قابلتوجه آن است که در آن انواع قهوه موجود است. یکی از بزرگترین آکواریوم های دنیا در دبی قرار گرفته است که می تواند شما را شگفت زده کند. با پرسه زدن در بخش های متنوع به بقایای باستانی خیره خواهید شد که بینشی باورنکردنی به فرهنگ و تاریخ مبهم آتلانتیس را عرضه می کند. همچنین، بخش ویژه ای برای کودکان در نظر گرفته شده است تا بتوانند از وسایل موجود در این پارک استفاده کنند. همزمانی که دور و برتان را بیش از 65000 موجود دریایی گرفته است. این مقصد منحصربهفرد بیش از ۱۰ پارک با موضوعات مختلف را در خود جای داده است. بلوواترز در منطقه «دبی مارینا» واقع شده و مناطق مسکونی، خردهفروشی، مکانهای تفریحی، هتلها و رستورانها و کلابهای ساحلی را در خود جای داده است. در راه بازار ادویه در «دیرا»، عطر و یوی ادویهجات را به مشام بکشیدتمام گردشگرانی که برای بار اول به دبی میآیند، باید حداقل یک صبح را در بازارهای ادویه و طلا در دبی بگذرانند و خود را در عطر و بوی این مکان غرق کنند، اگرچه هرگز نمیتوان از مرغوبیت ادویهجات این بازار مطمئن شد.بازار ادویه و طلا در منطقه «دیرا»، یکی از قدیمیترین بخشهای شهر دبی قرار دارد.

این تفریح برای افرادی مناسب است که دوست دارند تجربه شنا کردن در ماه کنار ماهی ها را داشته باشند. هرچند در حال حاضر سه هتل دیگر از آن پیشی گرفته اند که البته هر سه آن ها نیز در شهر دبی قرار گرفته اند. بازدید کنندگان در داخل این تونل آبی حرکت می کنند و با انواع آبزیان موجود در آن از جمله کوسه ها، مارماهی ها، سفره ماهی ها و غیره از نزدیک آشنا می شوند. اما پس از طی کردن مسیری کوتاه، به یک تونل تاریک وارد می شوید و ناگهان همه چیز روشن می شود و به نظر می رسد که در اقیانوسی قرار گرفته اید و انواع ماهی ها از اطراف شما عبور می کنند. شکی نیست که هوای دبی در تابستان ممکن است به سرعت ناخوشایند شود، اما شهر بسیار مجهز و راحت است و همه جا تهویه مطبوع دارد. با این حال، ممکن است که تمایل به تجربه ای متفاوت داشته باشید. توجه داشته باشید جهت امنیت بازدیدکنندگان این تجربه غواصی در قفس بزرگ خواهد بود. لاست چمبرز دارای ۲۰ نمایشگاه از موجودات دریایی و یک مخزن لمسی نمایش تئاتر آبی است که بهعنوان یکی از محبوبترین مکان های دیدنی دبی بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار دارد. با توجه به این که آب و هوای دبی به شدت گرم و آفتابی است بهترین زمان بازدید از آن در فصل زمستان و پائیز است. شما با خرید در فصل زمستان میتوانید از تخفیفهای بیشتری بهره مند شوید.

در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را نکات جذاب و خواندنی از تفریحات مجردی دوبی امارات همچون فعالیتهای تابستانی و زمستانی در مرکز اسکی و صحرای عرب تا ورزشهای آبی و هیجان اتومبیلسواری آشنا کردیم. در این مرکز فرهنگی، داوطلبان محلی تاریخ و فرهنگ امارات را برای بازدیدکنندگان توضیح می دهند. ساختمانهای بلند، کمکم به خانههایی کوتاه و بتن و شیشه، به شن تبدیل میشوند.در کویرهای دبی در زمان به گذشته سفر کنید و چهره اصلی این شهر و فرهنگ بادیهنشینی را ببینید. اگر در تابستان به این شهر سفر میکنید، حتماً از فروش تابستانی در ماه تیر دیدن کنید. حتی اگر فرصتی برای گشتوگذار در جاهای دیدنی که به آنها اشاره کردیم پیدا نشد، حتماً سری به پارک آبی وایلد وادی بزنید. یکی از آرامش بخش ترین و جالب ترین تفریحات لاست چمبرز دبی، یوگا در زیر آب است که تجربه به یاد ماندنی و روح نوازی را برای شما به ارمغان می آورد. این بخش از اکواریوم 11 میلیون لیتر آب دارد و کوسه ها، لقمه ماهی ها و ماهی های دیگر در آن زندگی میکنند. رزرو کنید. پس از چشیدن طعم ماجراجویی در سرسره ها و دیگر فعالیت های هیجان انگیز، ساحل، مکان خوبی برای استراحت شما خواهد بود. شما می توانید حالت بی وزنی را در سرسره سرعت در حالتی که با سرعت 80 کیلومتر در ساعت سر می خورید تجربه کنید. می توانید گفتگویی دوستانه با مغازه دارها و صنعتگرانی داشته باشید که اشتیاق زیادی به تجارت خود دارند. با اقامت در این هتل میتوانید با ۳ دقیقه پیادهروی به پارک آبی آکواونچر و آکواریوم دیدنی لاست چمبرز دسترسی داشته باشید. در ادامه همراه مجله گردشگری پرشین هتل باشید تا با این آکواریوم مرموز و جذاب آشنا شوید. ۱. خلیج دلفین: با دستهای از دلفینهای جذاب و دوست داشتنی شنا کنید و با طول عمر و عادات این حیوانات بازیگوش در خلیج دلفین بیشتر آشنا شوید.

در آبشار دلفین ها، شما می توانید این پستانداران فوق العاده را نه تنها ببینید، بلکه لمس کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید. فصلها در دبی واقعاً به سبک فصول در نیمکره شمالی نیست، بلکه از ملایم به سوی گرم و سپس به خیلی گرم و بسیار گرم میرود. سپس با اتوبوس رایگان شماره 25 یا پیاده روی روی پل می توانید به راحتی به دبی مال و Dubai Aquarium برسید. البته با گرفتن تاکسی های آنلاین مانند کریم یا اوبر و Kiwitaxi می توانید خود را به دبی مال برسانید. در قسمت بعدی از محیط شبیه سازی شده ای مانند یک جنگل عبور می کنند که از جذاب ترین قسمت های بازی است. ما در ادامه به بررسی جزییات بیشتری درباره انواع جاذبه های دیدنی این آکواریوم بزرگ در امارات متحده عربی می پردازیم. برای دیدن جاذبه های گردشگری استانبول نیز همین زمان کفایت می کند. اگر میخواهید به آکواریوم لاست چمبرز بروید به شما توصیه میکنیم که حتما سری به جاذبه های اطراف آن هم بزنید. اما این نکته را فراموش نکنید که در روزهای شلوغ یا پرگردشگر اگر بلیط خود را آنلاین تهیه کنید کار خود را آسانتر کردهاید. یک جشن هالووین را تصور کنید که با لباس های جالب و هیجان انگیز در آکواریوم دبی به جشن و پایکوبی میپردازید و شاهد نمایش های هیجان انگیز لاست چمبرز هستید.

آکواریوم لاست چمبرز یکی از بزرگترین و شگفت انگیز ترین آکواریوم های دنیا است که گونه های مختلف دریایی در آن زندگی میکنند و مردم میتوانند آنها را از نزدیک ببینند. کودکان ۲ تا ۸ ساله فقط با نظارت بزرگسالان میتوانند وارد شوند. این مرکز خرید یکی از بزرگترین مراکز خرید در دبی است که 275 تا فروشگاه و 5 رستوران دارد و کالاهای آن با قیمت مناسبی همراه است. اسکی دبی در مرکز خرید امارات با ارائه خدمات مختلفی نظیر اسکی، اسنوبرد، سورتمه سواری و حتی برف بازی از اولین زمین اسکی سرپوشیده در خاورمیانه به شمار میرود. این پارک برفی در در دو طرف این پیست در زمینی به وسعت ۳۰۰۰ متر مربع عنوان بزرگ ترین پارک برفی سرپوشیده در جهان را از آن خود کرده است و محیط هایی متنوع نیز ایجاد شده که مخصوص بازی و سرگرمی برای کودکان و خانواده های آنهاست . در این رقص نورها اهرام مصر و سایر اماکن و مجسمه های مصر به تصویر کشیده می شود و فضایی جدید و زیبا برای خانواده ها رقم می زند. در ضمن این وب یه تمیزکاری و خونه تکونی اساسی لازم داره ها ! ضمن این که هتل سوفیتل دبی فاصله کمی تا آکواریوم دبی دارد. علاوهبر میزبانی گفتگوها، سمینارها و بحثهای مرتبط با آینده، این بنا یک بستر آزمایشی برای فناوریهای نوظهور و بستری برای دانشمندان، متفکران، مبتکران و مخترعان برجسته جهان فراهم کرده تا دور هم جمع شوند و راهحلهایی را برای بزرگترین چالشهای آینده توسعه دهند. همچنین وجود سالن بولینگ چهار خطه و بازیهای مختلف، اوقات خوشی را برای در کنارهم بودن خانوادهها فراهم میکند. این پارک های آبی شامل سرسره های مرتفع و بزرگ، استخرهای مواج و همچنین وسایل و امکاناتی است که برای کودکان نیز قابل استفاده هستند.