ورق فولادی سیاه چیست؟ نام این تبلت همه ویژگی های آن را نشان می دهد. ورق آهن مشکی. این محصول با سایر ورق های استیل متفاوت است، تنها تفاوت آن رنگ زیبا و جذاب آن است که ورق های استیل مشکی را برای ساخت لوازم آشپزخانه مانند یخچال و همچنین زیورآلات و ساعت مچی ایده آل می کند.

ورق استیل سیاه چیست؟

ورق استیل عمدتاً از آهن ساخته می شوند، اما از آهن های دیگر نیز استفاده می شود. درصد کمی از هر مخلوط می تواند تفاوت قابل توجهی در خواص و خواص مخلوط ایجاد کند. خواص مکانیکی مانند ویسکوزیته، جوش پذیری و سختی بین آلیاژهای مختلف بسیار متفاوت است. امروزه بیش از صد فولاد ساخته شده است که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. مهمترین ویژگی فولاد مقاومت در برابر خوردگی است. این خاصیت به دلیل وجود عنصر کروم است. اگر فولاد حاوی حداقل 10.5 درصد کروم باشد، خواص مقاوم در برابر خوردگی خواهد داشت.

اما ورق فلزی سیاه چیست؟ نام صفحه تمام ویژگی های آن را نشان می دهد. کمان فلزی مشکی. این محصول هیچ تفاوتی با سایر ورق های فلزی ندارد، تنها تفاوت آن رنگ زیبا و جذاب است که ورق مشکی را برای ساخت لوازم آشپزخانه مانند یخچال و همچنین اقلامی مانند جواهرات و ساعت مناسب می کند.

مراحل تولید ورق فولادی سیاه

فرآیند تولید ورق فولادی سیاه مشابه فرآیند تولید ورق فولادی است. با این تفاوت که پس از تولید ورق، مرحله پوشش خواهیم داشت. هدف از این پوشش محافظت از ورق در برابر تأثیرات محیطی، آسیب های خارجی و بهبود ظاهر ورق می باشد. فولاد ضد زنگ یک فلز خاکستری نقره ای است. روش های مختلفی برای ساخت ورق های فولادی با رنگ های مختلف و تیره تر وجود دارد. یکی از این رنگ ها مشکی است. روش های مختلف رنگ آمیزی فلز فولاد از نظر مقاومت و سازگاری با شرایط مختلف محیطی با یکدیگر متفاوت است.

سه گزینه برای فلز مشکی یا خاکستری تیره وجود دارد.

نقاشی شده

روش الکتروشیمیایی

روش PVD

در این مقاله از مهفا به بررسی هر یک از این روش ها می پردازیم.

Roche PVD (رسوب بخار فیزیکی)

روش PVD در زبان فارسی وکیوم آبکاری نامیده می شود و در واقع نوعی فرآیند پوشش خلاء است. این روش کت لایه نازک نیز نامیده می شود و برای ایجاد طیف گسترده ای از رنگ ها استفاده می شود. رایج ترین فرآیندهای PVD رسوب بخار و کندوپاش پوشش های PVD است. فلز تیتانیوم و برخی از پوشش های سرامیکی مبتنی بر نیتروژن برای پوشش سطح در فرآیند آبکاری خلاء استفاده می شود. طیف گسترده ای از رنگ ها را می توان با استفاده از مخلوط ها و فرآیندهای مختلف به دست آورد.

روش خلاء PVD در چهار مرحله انجام می شود.

مرحله اول: بخارپز کردن

در مرحله اول قسمت مورد نظر با پرتوهای الکترونی بمباران می شود. این حرکت باعث می شود اتم های موجود در ماده از هم جدا شده و تبخیر شوند.

مرحله دوم: انتقال و حرکت جفت های ایجاد شده

در این قسمت، مولکول های تبخیر شده به روش خاصی به سمت ماده ای که قرار است پوشش داده شود، هدایت می شوند. در مواردی که از فلزات استفاده می شود، مولکول های بخار پس از حرکت با موادی مانند اکسیژن، نیتروژن و غیره واکنش نشان می دهند. نفوذ این ترکیبات یک لایه مرکب ایجاد می کند که پیوند بسیار قوی بین لایه و بستر ایجاد می کند.

مرحله سوم: واکنش

مواد مورد استفاده برای ایجاد رسوبات شامل اکسیدها، نیتریدها، کاربیدها و سایر مواد فلزی است.

مرحله چهارم: رسوب گذاری

این مرحله بر روی سطح مواد پوششی انجام می شود. چندین واکنش می تواند به طور همزمان با رسوب بین ماده هدف و پوشش، از جمله موارد دیگر، رخ دهد.

برنامه های کاربردی PVD

این تکنیک برای دستگاه هایی استفاده می شود که به یک پوشش نازک برای بهبود خواص مکانیکی، نوری، شیمیایی و الکتریکی نیاز دارند. به عنوان مثال، او ساخت دستگاه های نیمه هادی مانند پنل های خورشیدی، PET آلومینیومی برای بسته بندی مواد غذایی و پوشش تیتانیوم نیترید برای ابزارهای برش را پیشنهاد کرد.

برخی از کاربردهای دیگر PVD عبارتند از:

صنعت هوانوردی

پانل ها و پلاک های تزئینی

ماشین سازی

ابزار برش

ساعت سازی و ساخت زیورآلات

بازوها