قبل از بحث در مورد امولسیون ها و سوسپانسیون ها، ابتدا باید با مفهوم کلوئید آشنا شویم. با پیشگامان شیمی همراه باشید.

کلوئید چیست؟ چگونه این اتفاق می افتد؟

امولسیون چیست؟ برای درک بهتر کلوئیدها، اجازه دهید ابتدا محلول های معمولی را در نظر بگیریم. در یک محلول معمولی مانند آب نمک، ذرات املاح به طور یکنواخت در محیط حلال پراکنده می شوند و در نتیجه فضایی همگن از ذرات املاح و املاح داریم. این تنظیم در طول زمان، بدون توجه به مدت زمان، کاملاً پایدار است. حلال و املاح از هم جدا نمی شوند.

اما در مورد موادی که نمی توانند در حلال خاصی حل شوند، می گوییم این گونه مواد نامحلول هستند. یعنی ذرات جامد ما نمی توانند در محیط حلال پراکنده شوند و در نهایت محیطی همگن از املاح و ذرات حلال ایجاد کنند. پس اگر بگذاریم کمی بماند، حلال و جامدی که در آن می ریزیم از هم جدا می شود.

امولسیون

حالا بیایید به سراغ کلوئیدها با این پس زمینه برویم. کلوئیدها قطعاً مرز بین محلول و نامحلول هستند (نه به معنایی که ممکن است در حال حاضر فکر کنید). چه مفهومی داره؟

منظور ما از حلالیت و نامحلول بودن کلوئیدها این است که کلوئیدها مانند محلول ها دارای محیطی بسیار پایدار هستند که در آن ذرات املاح و حلال پراکنده می شوند. از طرف دیگر، یک فاز پراکنده را می توان مانند مواد نامحلول جدا کرد.

در کلوئیدها دو قسمت داریم. یک فاز را فاز پراکنده و فاز دیگر را فاز پیوسته می نامند. رنگ پراکنده در واقع ماده ای است که ما قصد داریم آن را در محیط حلال خود حل کنیم (بهتر است بگوییم پراکنده). همانطور که از نام آن پیداست روش پیوسته روشی پیوسته و یکنواخت برای گسترش زمان حال است.

برای درک بهتر به تصویر زیر نگاه کنید. پانل سمت چپ محلول را نشان می دهد و پانل سمت راست کلوئید را نشان می دهد.

کلوئیدها انواع مختلفی دارند و هر کدام خواص خاص و منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه در مقاله ای جداگانه در مورد آن صحبت خواهیم کرد. پس با این مقدمه به سراغ امولسیون ها و سوسپانسیون ها می رویم.

امولسیون نوعی کلوئید است

همانطور که گفتم امولسیون نوعی کلوئید است. کلوئیدی که فاز پیوسته و فاز پراکنده آن هر دو مایع هستند. اما این دو مایع نمی توانند با هم مخلوط شوند. مثلاً روغن و آب با هم مخلوط نمی شوند. اما آنها می توانند امولسیون های پایدار یا ناپایدار ایجاد کنند.

امولسیون پایدار و امولسیون ناپایدار

تا اینجا تعریف امولسیون را مطالعه کردیم. اما جالب است بدانید که خود امولسیون ها نیز دو نوع هستند. امولسیون پایدار و امولسیون ناپایدار. امولسیون ناپایدار امولسیونی است که پس از تشکیل و جدا شدن دو فاز پیوسته و پراکنده به تدریج تجزیه می شود.

ساده ترین نمونه این نوع امولسیون مخلوط آب و روغن است. اگر چند قطره روغن را در یک لیوان آب بریزید و به شدت هم بزنید. خواهید دید که آب کدر می شود و ذرات روغن در آب پراکنده می شوند. اما این یک محیط پایدار نیست و پس از مدت کوتاهی آب و روغن از یکدیگر جدا می شوند.

اما در مورد امولسیون پایدار وضعیت متفاوت است. فازهای پیوسته و پراکنده به تعادل می رسند و در طول زمان از هم جدا نمی شوند. یکی از معروف ترین نمونه های امولسیون پایدار. شیر است. شیر ارگانیک حاوی آب، چربی و پروتئین های مختلف است.

سوسپانسیون کلوئیدی نیست

برخلاف امولسیون، سوسپانسیون تماماً کلوئیدی نیست. یک سوسپانسیون از یک فاز جامد پراکنده در یک مایع تشکیل شده است. این محیط کاملاً پایدار نیست و با گذشت زمان، این دو فاز قطعاً از هم جدا می شوند. ما یک کلوئید جامد پراکنده در مایع داریم که به آن امولسیون جامد می گویند. به تفاوت بین سوسپانسیون و محلول در شکل زیر توجه کنید.

تفاوت اصلی سوسپانسیون و امولسیون در این است که در امولسیون این دو جزء حتی اگر اندکی (در مورد امولسیون) با هم ترکیب می شوند و می توانند برای مدت کوتاهی یک محیط تشکیل دهند و یکدیگر را پراکنده می کنند. وارد