اقامتگاه های بوم گردی در واقع مکانی است که گردشگران برای اقامت موقت از آن استفاده می کنند و با هتل ها، هاستل ها، سوئیت ها و آپارتمان ها متفاوت است. هم از نظر فرم و هم از نظر محتوا متفاوت است. یعنی اقامتگاه های بوم گردی مکان مجلل و مدرنی نیست، بلکه از ابزارهای مدرنی برای خدمات رسانی به گردشگران استفاده می شود مانند اینترنت. امروزه مهم ترین تفاوت اقامتگاه های بوم گردی با اقامتگاه های معمولی، انتقال حس فرهنگ و هنر، آداب و رسوم و سنت های مردم منطقه ای است که زیستگاه بوم گردی در آن قرار دارد. در اقامتگاه بومگردی با غذاها و نوشیدنی های سنتی و لوازم جانبی الهام گرفته از فرهنگ اصیل اقوام و هنر پیشه مردم آن دیار از شما پذیرایی می شود.

در این گفتگوی مجله مسافرتی سفرمارکت، برای کسانی که می خواهند اطلاعات خوبی در مورد ساخت ویلا یا اقامتگاه کسب کنند و با اقامتگاه های بوم گردی در نقاط مختلف کشور آشنا شوند، مقاله مفصلی آماده کرده ایم.

همچنین اگر علاقه مند به ایجاد اقامتگاه بوم گردی برای کسب و کار اجتماعی یا خوداشتغالی در اواخر دهه 1400 ایران هستید، مراحل ایجاد یک اقامتگاه زیبا و چیزهای درآمدزا را نیز توصیه می کنیم. وی در پایان به بیان شرایط و مدارک درخواست مجوز ایجاد منطقه بوم گردی از سوی وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی پرداخت.

اگر شما شنوندگان عزیز سابقه اقامت و مسافرت در یکی از 31 منطقه چهارساله ایران را دارید و یا قصد ساخت و ساز یا اخذ مجوز اقامت را دارید، نظرات خود را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید و. پایان سخنرانی

اکوتوریسم چیست؟

همانطور که در ابتدای این گفتگو توضیح دادم، اقامتگاه بوم گردی مکانی است که در آن به قلب طبیعت، فرهنگ، هنر و تاریخ می روید. برخلاف سایر مراکز گردشگری، چه معمولی و چه گران، این مرکز خالی از فرهنگ و هنر و سنت مردم منطقه ای که به آن سفر کرده اید نیست!

اقامتگاه بوم گردی جایی است که در طول تعطیلات خود بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی کشور را تجربه می کنید. بدون تماشای فیلم یا ویدیو یا خواندن کتاب. شما می توانید از طعم لذیذ غذاها و نوشیدنی های محلی در همان استان لذت ببرید. به لباس محلی ساکنین که به در و دیوار ساختمان آویزان شده نگاه کنید. تجهیزات آشپزخانه و روش های پخت را در صورت ارائه توسط ملک بررسی کنید.

در اقامتگاه بوهم گردی می توانید بخشی از فرهنگ ایرانی را تجربه کنید. مثل صندلی کنار سماور و پشت رنگارنگتان بنشینید و چای گیاهی یا چای سبز ارگانیک و شیرینی و نان های محلی همان کشور بخورید و بنوشید.

مقصد بوم گردی سعی دارد شما را از دنیای مدرن امروزی به دنیای گذشته ببرد. این پلی است که سنت و مدرنیته را به هم متصل می کند. می توانید به گذشته برگردید و در خانه ای که برای این منظور بازسازی و ساخته شده است، شیوه زندگی افراد دوردست یا مدرن را تجربه کنید. تجربیاتی که تنها در موزه های مردم شناسی سراسر کشور به چشم می خورد و تجربیات عملی و عینی آن ها هم اکنون در اقامتگاه های بوم گردی منطقه در اختیار علاقه مندان به فرهنگ و هنر این سرزمین اهورایی است.

زیست بوم خوب مکانی تمیز و به ارث رسیده در فرهنگ و هنر ساکنان منطقه است که سفیران فرهنگی و تاریخی گردشگران از ایران و جهان هستند.

چرا تصمیم به اقامتگاه بوم گردی گرفتید؟

به موارد زیر توجه کنید:

- اقامت در سایت های بوم گردی خصوصی یا گروهی به شما این امکان را می دهد که هزینه کمتری نسبت به اقامت در هتل های با ستاره های زیاد بپردازید.

- فرهنگ، آداب و رسوم و سنت های مردم منطقه ای که از آن بازدید کرده اید را بهتر و راحت تر می شناسید.

- با اقامت در اقامتگاه بومگردی، فرصتی برای برقراری ارتباط نزدیک و صمیمی با مردم محلی همان منطقه فراهم می شود.

- شما با زندگی در یک منطقه مسکونی به توسعه پایدار کمک می کنید.

- با زندگی در یک زیستگاه دوستدار محیط زیست به توسعه گردشگری و صنایع روستایی و افزایش ثروت کشور کمک خواهید کرد.

- با اقامت در اقامتگاه بوم گردی، شما، فرزندان، دوستان، آشنایان و حتی کارکنان شرکت ها، موسسات و سازمان های خود می توانید با روش های فرهنگی، هنری و تاریخی استان های ایران آشنا شوید و این امر خوبی است. چیزی و میراثی برای نسل بعدی ایرانیان.

- توسعه مسکن گردشگران در 31 استان کشور موجب افزایش ثروت مردم ایران و عاملی برای ارتقای کیفیت خدمات و حمایت از بنگاه های اجتماعی (SOCIAL ENTREPRENEURSHIP) می شود. یکپارچگی و حمایت از محیط طبیعی منطقه افزایش یافته است و بخش مهمی از تولید ثروت با صنعت گردشگری است.

- وجود امکانات بوم گردی در سراسر کشور به اقتصاد روستایی، رفع بیابان زدایی روستاها و مهاجرت به شهرها، حاشیه نشینی و مسائل توسعه کمک می کند.

- ما عاشق فرهنگ و هنر و تاریخ این مرز و بوم هستیم و چون حامی تاریخ و فرهنگ مردم ایران هستیم از مسکن بوم گردی دفاع و حمایت می کنیم.

چی؟ بهترین اقامتگاه های مسافرتی چه ویژگی هایی دارند؟

در ادامه سخنان جامع مجله اینترنتی سفرمارکت، نکات مربوط به رتبه بندی اقامتگاه های بوم گردی را ارائه می دهیم. اما ناگفته نماند که علاوه بر نکات و الزاماتی که قانون برای احراز صلاحیت و بهره برداری از اقامتگاه های بوم گردی تعیین می کند، ویژگی های خاصی نیز وجود دارد که تمامی اقامتگاه های بوم گردی در فضای رقابتی امروز صنعت گردشگری ایران باید از آن برخوردار باشند:

- محل اقامت میهمانان چه درجه 1 و چه درجه 3 باید تمیز و مرتب باشد.

- اقامتگاه های بوم گردی چه در مناطق سردسیر شمال غرب و چه در مناطق گرمسیری جنوب کشور باید مجهز به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی با کیفیت و سالم باشد.

- برای تبلیغ مکان و پاسخگویی بهتر به نیازهای مشتری. استراحتگاه های توریستی باید کارکنان آموزش دیده بهتری داشته باشند که به زبان های خارجی صحبت کنند.

- خوب است توچال برای لذت بردن مخاطبانش در شبکه های اجتماعی باشد.

- اقامتگاه های بوم گردی واجد شرایطی است که امکان تهیه غذاها و نوشیدنی های سنتی، بومی و محلی را برای مسافران برای رفع خواسته ها و نیازهایشان فراهم کند.

- فروش خوراکی، ادویه، صنایع دستی، کتاب و بروشور در اقامتگاه گردشگری بلامانع است و می تواند وسیله ای برای درآمدزایی شرکت باشد. مخصوصا گردشگران خارجی.

- طراحی اقامتگاه بومگردی در صورتی بهتر است که در نزدیکی مقاصد گردشگری اصلی شهر یا شهرستان قرار داشته باشند. موقعیت مکانی اقامتگاه های گردشگری نقش مهمی در درآمدزایی برای خود و سایر مناطق و مکان های گردشگری مجاور دارد.


حدود 1000 اقامتگاه بوم گردی در 31 ایالت کشور مجوز فعالیت دارند. این ممکن است در دوره کرونا بعد از دوره 1400 خورشیدی ایران افزایش یابد. تعداد اقامتگاه های بوم گردی در کشور و همچنین تعداد گردشگران داخلی و بین المللی؛ گردشگران علاقه مند به اقامت در این مکان های فرهنگی و هنری هستند زیرا آنها را باستانی و تاریخی می کنند.

بنابراین سرمایه‌گذاری در ساخت و مدیریت مسکن‌های زیست‌محیطی در ایران در قرن پانزدهم بخش مهمی از تولید ثروت و درآمدزایی و بنگاه‌های اجتماعی بود. به ویژه مناطق گردشگری ایران مانند شیراز، اصفهان، یزد، تبریز و استان‌های شمالی و مذاهب کشور پتانسیل بالایی برای ساخت خانه‌های دوستدار محیط زیست و درآمدزایی از این راه دارند.

اقامتگاه بوم گردی واقعا حس طبیعت گردی و گردشگری فرهنگی را به ارمغان می آورد و حس زندگی به سبک سنتی را نشان می دهد. اقامتگاه های بوم گردی در ایران امروزه مورد توجه پایداری مناطق گردشگری و مقصد گردشگری در کشور هستند و مردم و مسئولان باید به این ظرفیت توجه کنند. زیرا بهترین محرک توسعه اقتصادی روستایی است و از مهاجرت به شهرها جلوگیری می کند.

با خرید اینترنتی بلیط قطار از طریق سافارمارکت می توانید سریع ترین، ارزان ترین و مطمئن ترین وسیله حمل و نقل کشور را داشته باشید و طبیعت گردی و گردشگری تاریخی را به صورت ارزان و راحت تجربه کنید.