عطر یکی از مهمترین چیزهای دنیای مد و زیبایی است که در همه کشورها کاربرد فراوانی دارد. عطر نه تنها به عنوان یک عطر، بلکه به عنوان نشانه ای از شخصیت و طعم استفاده می شود. عطر می تواند احساسات و عواطف ما را بیان کند و ما را از بقیه متمایز کند.

هم عطر و هم مد عناصری هستند که در طول تاریخ تکامل یافته و با یکدیگر تعامل داشته اند. این دو هنر همواره بر یکدیگر تأثیر زیادی داشته اند و با پیشرفت جامعه و فرهنگ تکامل یافته اند.

کلمه شیرین

ریشه شناسی کلمه عطر از کلمه Fume به معنای دود گرفته شده است. این به این دلیل است که مردم باستان برای ایجاد بوی مطبوع مواد معطر را می سوزاندند. ادکلن ماده ای است که برای خوشبو کردن بدن یا محیط اطراف استفاده می شود.

تاریخچه عطرها در سراسر جهان

تاریخچه عطرسازی هزاران سال قبل از میلاد مسیح آغاز می شود. در اصل از عطر در مراسم مذهبی و برای شادابی افراد استفاده می شد. با گذشت زمان، توسعه فناوری استخراج عطر و روغن های گیاهی امکان تولید عطر را فراهم کرد. امپراتوری های باستانی مانند امپراتوری روم، مصر و ایران از عطر استفاده می کردند و آن را در تمدن و فرهنگ خود گنجانده بودند.

در قرون وسطی عطرها اشیای لوکس و نماد قدرت و ثروت محسوب می شدند. صنایع عطرسازی در خاورمیانه و اروپا رشد کرد و به لطف تجارت جهانی، عطر به سراسر جهان صادر شد. در این دوره از عطرها به عنوان بخشی از پوشش و سبک زندگی زنان و مردان نجیب استفاده می شد.

همانطور که مد و صنعت مد در قرن بیستم توسعه یافت، عطر بخشی ضروری از تجربه مد در نظر گرفته شد. برندهای معروف مد مانند Chanel، Dior، Gucci و Hermès عطرهای خود را روانه بازار کردند و پیوندی بین دنیای مد و عطر ایجاد شد. عطرها به عنوان بیانگر شخصیت و سبک زندگی استفاده می شوند و احساسات و افکار را بر اساس رایحه ها و نت های مختلف بیان می کنند.

تاریخچه ادویه در ایران

استفاده از دوره آموزش فشرده عطر سازی برای عطر در ایران به دوران باستان برمی گردد. با توجه به تمدن های قدیمی ایران مانند ایران باستان، عطرها به عنوان بخشی از آداب و رسوم و مراسم مذهبی و اجتماعی استفاده می شده است. روغن های معطر از گیاهان مختلفی مانند رزماری، یاس، زعفران و زنجبیل استخراج و استفاده می شد. همچنین استفاده از عطر در حمام در ایران باستان رایج بوده است.

در دوران اسلامی فرهنگ عطرسازی در ایران ادامه یافت. اسلام استفاده از عطر را مطابق با تأکید بر عطر در روایات اسلامی تشویق می کند. ایران در قرون وسطی به یکی از مراکز مهم صنعت عطرسازی جهان تبدیل شد. شهرهایی مانند شیراز و کاشان دارای عطاری ها و کارگاه های تولید عطرهای محلی و تخصصی بودند.

ایران در قرن هفدهم و هجدهم به عنوان مرکز تجارت عطر و تامین کننده مواد اولیه بازار اروپا شناخته می شد. عطرهای ایرانی با رایحه گل، عنبر، مشک و چوب صندل در اروپا و غرب شهرت دارند و در بازارهای جهانی مورد تقاضا هستند.

اما در قرن بیستم نفوذ فرهنگ غرب و تحولات سیاسی و اجتماعی در ایران باعث تضعیف صنعت عطرسازی در کشور شد. بازار عطر ایران به سمت عطرهای خارجی و برندهای بین المللی سوق داده شده است و صنعت عطرسازی داخلی کاهش چشمگیری داشته است. اما در سال های اخیر عطرسازان ایرانی صنعت عطرسازی محلی را احیا و جان تازه ای بخشیدند و عطرهایی با رایحه ها و طرح های مختلف ارائه کردند که تاریخ و فرهنگ ایران زمین را در هم آمیخته است. به طور کلی تاریخ عطر ایران نشان می دهد که این صنعت سابقه دار است. نمادی بسیار قدیمی و مورد توجه فرهنگ، هویت و هنر ایرانی.