یکی از مواردی که مردان و زنان همیشه نگران آن هستند، یافتن علل چاقی و داشتن اندامی سالم و متناسب است. همه ما می خواهیم لباسی بپوشیم که متناسب با بدنمان باشد، اما چاقی موضعی می تواند توانایی ما را در انتخاب لباسی که می خواهیم بپوشیم محدود کند. با این مقاله از فرازطب همراه ما باشید.

در واقع چاقی به ویژه چاقی منطقه ای تهدیدی برای سلامت انسان تلقی می شود و در برخی موارد منجر به کاهش زندگی انسان می شود. گاهی اوقات با کاهش تنها چند کیلو از چربی خود، علاوه بر شادابی و اعتماد به نفس، برای سلامتی نیز اقدامات موثری انجام می دهیم.

کاهش وزن و درمان علل مختلف چاقی باید زیر نظر متخصص تغذیه باشد. روش های سنتی و تایید نشده می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بدن شما وارد کند. ریزش مو، ضعف سیستم ایمنی و مشکلات روحی و روانی از عوارض رژیم غذایی نادرست است.

به همین دلیل بهتر است به صورت آنلاین با یک متخصص تغذیه قرار ملاقات بگذارید و با او صحبت کنید. اما ابتدا با ما همراه باشید تا انواع چاقی و علل آن و راه های درمانی اولیه را توضیح دهیم.

چرا باید به چاقی محلی خود اهمیت دهیم؟

چاقی به عنوان تجمع بیش از حد چربی در بدن انسان تعریف می شود. امروزه چاقی به عنوان یک عامل بیماری زا در نظر گرفته می شود که منجر به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا و مشکلات اسکلتی مانند آرتریت می شود. بیماری های مزمنی که درمان آن ها دشوار است و حتی برخی سرطان ها و مرگ های زودرس از دیگر عوارض چاقی هستند.

بر اساس آمارهای مستند، بیش از یک میلیون نفر در جهان چاق هستند. جالب است که قبلا چاقی در اکثر کشورهای مرفه رایج بود اما امروزه کشورهای متوسط ​​و فقیر نیز با این مشکل مواجه هستند. به گفته متخصصان، یک فرد چاق اغلب از نظر جسمی و روانی بیمار است.

علاوه بر نداشتن استانداردهای بدن سالم، افراد چاق به دلیل عدم تحرک بدنی و کم تحرکی فعالیت بدنی کمتری دارند. چاقی به تدریج رضایت از خود و اعتماد به نفس را از بین می برد.

آیا خودم را فردی چاق می دانم؟

برای حل مشکل چاقی ابتدا باید بدانیم چاق محسوب می شویم یا اضافه وزن؟ اگر چنین است، درمان چیست؟ در حال حاضر، فرمول BMI معمولا برای تشخیص چاقی استفاده می شود. شاخص توده بدنی یا BMI در نتیجه تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر قد تقسیم بر دو (بر حسب متر) تعیین می شود. فردی با BMI بالای 30 چاق است.

اگرچه محاسبه BMI عملی و کارآمد است و تا حدودی می توان از آن برای درک علل چاقی استفاده کرد، اما مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال، اضافه وزن چاقی محسوب نمی شود، زیرا مشخص نیست که آیا این وزن اضافی به دلیل محتوای چربی بالا است یا اینکه فرد دارای توده عضلانی و استخوانی زیادی است.

افرادی که از طریق ورزش عضلات بدون چربی بدن خود را توسعه می دهند، از سلامت جسمانی بهتری برخوردارند. به طور خلاصه با استفاده از فرمول BMI می توان یک ورزشکار حرفه ای را دارای اضافه وزن دانست، البته وزن او به خاطر چربی نیست، بلکه به دلیل عضله و استخوانش است.

انواع علل موضعی چاقی و نحوه از بین بردن موثر آنها

راه های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد، اما هیچ راه حلی برای همه وجود ندارد. زیرا دلایل چاقی می تواند متفاوت باشد. افراد چاق همان افراد چاق نیستند. به عبارت دیگر، هر فرد دارای اضافه وزن می تواند تجمع چربی در نواحی خاصی از بدن خود را مشاهده کند که برای خلاص شدن از شر آن نیاز به روش خاصی دارد. در قسمت بعدی به بررسی شش نوع چاقی در منزل و علل تجمع چربی در این نواحی می پردازیم.

علل چاقی بالاتنه

گاهی اوقات تجمع چربی در قسمت بالایی بدن بیشتر می شود. افراد چاق بومی پاهای لاغر و قسمت بالایی بدن چاق دارند. از آنجایی که این قسمت از بدن یک اندام مهم یعنی قلب را در خود جای داده است، این نوع چاقی سلامت قلب را تهدید می کند. علت چاقی در بدن معمولاً پس از رژیم غذایی اشتباه است. مصرف کالری بیشتر از میزان مورد نیاز و فعالیت روزانه کمتر از علل محلی چاقی است.

درمان چاقی بالاتنه

خوردن یک رژیم غذایی کم قند و کم چرب در کاهش چاقی بالاتنه بسیار موثر است. علاوه بر این برنامه غذایی، فرد باید 3 تا 6 روز در هفته سی دقیقه ورزش را در برنامه خود بگنجاند. ورزش های توصیه شده ایروبیک است، پیاده روی و شنا. مصرف غذاها و میوه های سبک و سالم توصیه می شود. علاوه بر این، خوردن غذای بیشتر و کمتر خوردن به شما کمک می کند تا سریعتر چربی قسمت بالایی بدن را از بین ببرید. بهتر است سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده مصرف شود.

باعث چاقی دور کمر و پشت می شود

وقتی شیرینی و شکر جزء اصلی رژیم غذایی ما باشد، چاقی در ناحیه کمر افزایش می یابد. جدای از تجمع چربی در اطراف کمر، به گفته متخصصان، این سبک غذا خوردن عامل افسردگی است و گاهی اوقات فرد وارد یک چرخه معیوب می شود.

چرخه ای که در آن فرد برای رفع افسردگی از غذاهای شیرین استفاده می کند و این غذاها منجر به افسردگی بیشتر می شود.

درمان چاقی دور کمر و پشت

برای رهایی از اضافه وزن دور و پشت کمر، فرد با کمک ذهن می تواند از اضطراب خود بکاهد و آرام آرام از خواسته های شیرین دست بکشد. به همین دلیل می توان از مدیتیشن و استفاده از چای سبز نیز استفاده کرد.

علت اضافه وزن در شکم، باسن و پاها

یکی دیگر از علل چاقی موضعی تجمع چربی در باسن و ران است. اگر هیچ دلیل ژنتیکی پشت این نوع چاقی وجود نداشته باشد، می توان رژیم غذایی نامناسب فرد را عامل اصلی ایجاد آن دانست. در این مورد، تقصیر را باید به گردن یک رژیم غذایی غنی از گلوتن انداخت. گلوتن پروتئینی است که در گندم و جو یافت می شود.

درمان چاقی شکم، باسن و ران

برای رهایی از چاقی اطراف باسن، باید رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال کنید. پیاده روی و پیاده روی راه های دیگری برای مبارزه با این نوع چاقی موضعی است. اگر می خواهید چربی های انباشته شده در ناحیه پایین شکم، پهلو و ران را از بین ببرید، صبحانه را جدی بگیرید، از نشستن طولانی خودداری کنید و فعالیت های روزانه خود را افزایش دهید.

علت چاقی و تجمع چربی در حفره شکم

یکی از انواع چاقی موضعی، چربی اضافی در ناحیه شکم است. این معده های نفخ می تواند ناشی از مصرف زیاد الکل باشد.

کسانی که می خواهند به چاقی ران و باسن برسند، برای این کار می توانید از قرص چاقی ران وباسن استفاده کنید.


درمان چاقی و تجمع چربی در حفره شکم

در این صورت می توان این نوع چاقی را با رژیم غذایی مناسب و پرهیز از غذاهای سنگین، قطع مصرف الکل و دخانیات از بین برد. سعی کنید تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید. با این روش متابولیسم بدن افزایش می یابد و انرژی بدن برای مدت طولانی تری حفظ می شود. ورزش های هوازی نیز توصیه می شود.

علت چربی ران

گاهی اوقات بیشترین تجمع چربی را می توان در پاها و ران ها مشاهده کرد. این نوع چاقی موضعی در صورتی که علت ارثی نداشته باشد ممکن است ناشی از گردش خون ضعیف در بدن باشد. اگر به این نوع چاقی مبتلا هستید، مراقب رگ های واریسی احتمالی باشید. بهتر است به متخصص مراجعه کنید تا رگ های پای شما را بررسی کند. اگر پای شما متورم است، مقدار نمک را در رژیم غذایی خود تنظیم کنید. نمک باعث تجمع آب در زیر پوست و متورم شدن آن می شود.

درمان چربی ران

یکی دیگر از راه های موثر برای کاهش چربی ران بالا رفتن از پله ها و دویدن است. بیش از سی دقیقه در یک مکان ننشینید، گاهی چند قدم بردارید. گاهی دراز بکشید و پاهای خود را بالا بیاورید. این روش همچنین به رفع چاقی موضعی ران کمک می کند. زنان باردار ممکن است پاهای متورم داشته باشند.

چاقی در شکم، کمر و پهلو

چربی شکم و پشت یکی از دلایل چاقی است که بسیاری از ما ایرانی ها با آن دست و پنجه نرم می کنیم. این نوع تجمع چربی در ناحیه شکم و کمر و پهلوها نتیجه رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی است. وقتی ساعت‌های طولانی روی کاناپه دراز می‌کشیم و تلویزیون تماشا می‌کنیم، در واقع از چربی‌های شکم و پهلو استقبال می‌کنیم.

درمان چاقی دور شکم، کمر و پهلو

ساعت ها پشت میز نشستن ما را به افرادی با شکم بزرگ، کمر و پهلو چاق تبدیل می کند. خواب نامنظم یا ناکافی تعادل هورمونی را مختل می کند و اشتها را افزایش می دهد. بنابراین خواب یکی دیگر از معیارهای چاقی شکمی و موضعی شکم محسوب می شود. یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی زیر نظر یک متخصص و همچنین خواب کافی و منظم می تواند این چربی ها را مدیریت و از بین ببرد.